South of Midnight: Tkalkyně příběhů z amerického jihu

Hra South of Midnight vás vezme do kouzelného světa jižanské gotiky. Už od prvních okamžiků je jasné, že toto není běžná videohra. Místo typických městských panoramat nebo fantasy světů se ocitnete v bažinatých oblastech amerického jihu. V místech, kde se realita prolíná s folklórem a kde traumata minulosti ožívají v podobě děsivých bytostí.

Příběh tkaný bolestí

Hlavní hrdinkou je devatenáctiletá Hazel. Její život se obrátí naruby během ničivého hurikánu, který zasáhne městečko Prospero. Divoká voda odnáší její dům i s maminkou neznámo kam. Hazel se vydává po proudu řeky, aby našla svou matku. Netrvá dlouho a zjišťuje, že není obyčejnou dívkou, ale Tkalkyní – osobou s magickou schopností vidět vlákna reality a napravovat přetržená pouta duší. Příběh je koncipován jako temná pohádka vyprávěná starším mužem na loďce. Postupně procházíte čtrnácti kapitolami, v nichž poznáváte šest různých vedlejších postav a jejich traumata. Každá z nich skrývá temnou minulost, která je přetvořila v monstrum trápící okolí. Vaším úkolem je pochopit jejich bolest a napravit škody na tzv. Velké tapiserii – tkanině osudů spojující všechny bytosti. Děj má jasné morální ponaučení typické pro pohádky. Ukazuje, že „ublížení ubližují“ – lidé i bytosti, které zažily trauma, často působí bolest dalším. Hazel postupně objevuje nejen tajemství města Prospero, ale i hodnotu práce své matky, která byla sociální pracovnicí.

Vizuální kouzlo stop-motion

Pravděpodobně nejsilnější stránkou South of Midnight je její unikátní grafický styl. Hra napodobuje techniku stop-motion (pookénkové animace), která vytváří dojem, že sledujete oživlé loutky. Postavy se pohybují charakteristicky trhaně, což skvěle funguje zejména u nadpřirozených bytostí a zvířat. Tento přístup dodává titulu nezaměnitelnou atmosféru připomínající filmy studia Laika. Každá z herních lokací představuje jiný biotop amerického jihu. Prozkoumáte zaplavená pole, zrádné bažiny i vrcholky Apalačských hor. Detaily prostředí jsou propracované do nejmenších podrobností. Okouzlující jsou zejména miniaturní světy, do nichž můžete nahlédnout skrz králičí nory pomocí své panenky Krutona – najdete tam roztomilý nábytek a výzdobu jako vystřiženou z Fantastického pana Lišáka. Pro ty, kterým by trhané animace způsobovaly nevolnost, existuje v nastavení možnost je vypnout. Je chvályhodné, že tvůrci mysleli na přístupnost i tímto způsobem. Animace je ale naprosto fenomenální a postavy mi svým stylem připomínaly Arcane.

Hudební doprovod, který si zapamatujete

Hudba v South of Midnight si zaslouží samostatnou kapitolu. Zvukový doprovod od skladatele Oliviera Derivièra čerpá z bohaté hudební tradice amerického jihu. Country, jazz a další regionální styly dokonale dokreslují atmosféru. Skutečným klenotem jsou písně, které doprovázejí důležité momenty ve hře. Každá kapitola vrcholí hudebním dílem, jehož text odráží emoce postav v dané části příběhu. Tyto skladby dokáží chytit za srdce. Mezi nejpůsobivější patří "Two-Toed Tom", "Benjy" a "Life Is a Fight To Be Won". Škoda jen, že český překlad neobsahuje překlad těchto písní.

Hratelnost na pomezí žánrů

South of Midnight kombinuje prvky plošinovky s arénovou mlátičkou. V základu jde o lineární akční adventuru z pohledu třetí osoby. Postupně získáváte nové schopnosti – dvojskok, běh po stěně či plachtění. Tyto dovednosti využíváte jak k překonávání překážek, tak v boji. V roli Tkalkyně používáte vřeteno a tkalcovské háky. V soubojích protivníky obalujete vlákny, přitahujete je nebo odstrkujete. K dispozici máte lehké a těžké útoky, úhyby i možnost odražení nepřítelových výpadů. Postupem času si vylepšujete své bojové schopnosti za nasbírané "magické chmýří". Zajímavým prvkem je vaše panenka Krutonek. Tohoto malého plyšového společníka můžete ovládat na dálku, posílat ho do úzkých otvorů a využívat v boji. Později získáte i možnost pomocí něj posednout nepřítele a obrátit jeho útoky proti ostatním protivníkům. Hra mi trochu připomínala hru Kena: Bridge of Spirits, kterou jsem tu už recenzovala. Hazel, stejně jako Kena, prochází oblastmi, kde musí často šplhat a skákat a poté bojuje v malých arénách. Když je bitva dobojována a stará „bolest“ (jejíž ztvárnění dost připomíná Nákazu z Dragon Age) je rozpletena, celá oblast se obnoví do své původní krásné podoby.

Když se kouzlo ztrácí

Bohužel, hratelnost představuje i největší slabinu hry. Lineární koridor úrovní nenabízí prostor pro kreativitu. Průchod hrou připomíná psa na vodítku – můžete jít jen tam, kam vás autoři pustí, s občasnou odbočkou za skrytým pokladem. Hlavním problémem jsou bojové arény. South of Midnight vás pravidelně zamkne v ohraničeném prostoru, kde musíte porazit vlny nepřátel. To by nebylo špatné, kdyby hra nabízela větší variabilitu protivníků. Za jedenáct hodin herního času narazíte pouze na čtyři běžné typy nepřátel a dva minibossy. Po dvou hodinách hraní začínají arény splývat a stávají se únavnými. Také hádanky nepředstavují žádnou výzvu. Většinou jde o přesouvání krabic ke zdi nebo hledání správného předmětu. I přes vizuální originalitu se po herní stránce jedná o nenápadité mechanismy, které jsme viděli už mnohokrát.

Pro koho je vlastně určena?

Zajímavou otázkou zůstává, jaká je cílová skupina hry. Jednoduchý, pohádkový příběh s jasným morálním poselstvím by mohl směřovat k mladšímu publiku. Stejně tak nenáročná hratelnost a přímočaré hádanky naznačují, že by mohlo jít o titul pro děti nebo nováčky ve světě videoher. Na druhou stranu, hra zpracovává temné motivy včetně domácího násilí a traumat. Hlavní hrdinka je devatenáctiletá a občas používá ostřejší výrazy. Oficiální doporučená přístupnost je od 17 let. Český překlad zmírňuje sprosté výrazy, ale bohužel se nevyhnul řadě chyb. Problematické je zejména, že zcela rezignoval na převedení jižanského dialektu. Postavy v českých titulcích mluví obecnou češtinou, což ochuzuje dialogy o značnou část jejich osobitosti.

Technická stránka a přístupnost

Studio Compulsion Games se může pochlubit solidně zvládnutou technickou stránkou. Na PC mi hra jela stabilně okolo 80 FPS, akorát tedy cutscény se zasekly na 30 FPS. Chvályhodné je rozsáhlé nastavení přístupnosti. Kromě již zmíněné možnosti vypnout stop-motion animace nabízí hra různé barevné profily pro barvoslepé, možnost zapnout nesmrtelnost nebo si upravit náročnost jednotlivých herních prvků. Tím se stává dostupnou skutečně širokému spektru hráčů. S herní dobou kolem 10–12 hodin představuje také vítanou alternativu k dnešním nekonečným otevřeným světům. Takže pokud jste sváteční hráč, máte slušnou šanci tuto hru dohrát.

Bojové výzvy a bossové

Souboje s hlavními bossy představují zajímavější výzvu. Přestože běžní nepřátelé trpí nedostatkem variability, každý z pěti velkých bossů má unikátní mechaniky a jejich poražení vyžaduje odlišný přístup. Tyto souboje připomínají styl her typu soulslike – jsou náročnější a vyžadují trpělivost. Naneštěstí se ani zde nevyhneme problémům. Některé bossfighty jsou zbytečně natahované a občas trpí technickými nedostatky. V jednom případě se mi stalo, že přestaly padat předměty potřebné k poražení bosse a musel jsem souboj restartovat.

Jižanská gotika jako herní žánr

Skutečnou hvězdou South of Midnight je její zasazení do světa jižanské gotiky. Tento literární a kulturní žánr kombinuje prvky nadpřirozena s každodenním životem amerického jihu. Vidíme zde zbytky malých osad, které se zoufale drží ekonomickou krizí zdevastovaných továren. Sociální zmar, rasismus a pocit křivdy jsou všudypřítomné. Místo typických fantasy monster zde potkáváte bytosti z amerického folklóru. Mluvící sumec vám dělá průvodce, setkáte se s bájným Rougarou (vlkodlačí bytostí), pavoučí ženou Molly nebo obřím krokodýlem. Tyto postavy nejsou jen náhodnými nepřáteli – každá má svůj příběh zakořeněný v lokálních mýtech a legendách. Hra tak představuje osvěžující alternativu k typickým fantasy nebo sci-fi světům. Pokud vás toto specifické prostředí nezaujme, kouzlo hry se bohužel vytrácí.

Záplava emocí a morálních dilemat

South of Midnight není jen o boji s příšerami. Je to příběh o ztrátě, smutku a naději. Hazel během své cesty konfrontuje vlastní předsudky a dozrává v empatickou mladou ženu, která lépe chápe práci své matky i problémy ostatních. Sbíráním "ozvěn" – fragmentů vzpomínek – postupně odkrýváte tragické příběhy obyvatel Prospera. Tyto často dojemné momenty dodávají hře emocionální hloubku. Nutí vás zamyslet se nad tím, jak trauma formuje naše životy a jak snadno se oběti mohou stát pachateli. Vývojáři se nebojí dotknout citlivých témat, jako je rasismus, chudoba nebo domácí násilí. Činí tak však skrze metafory a symboliku příběhů, které jsou přístupné a nepůsobí jako moralizování.

Rozjedu to?

A jaké jsou hardwarové požadavky pro vaši tkadleckou výpravu? Na cestě bažinami amerického jihu potřebujete vhodné vybavení i po technické stránce. Takže jakým herdním hardwarem musí váš herní počítač nebo herní notebook disponovat? Hra běží solidně na procesorech AMD 1600X nebo Intel i5-7600K. Nutností je 16 GB operační paměti a grafická karta s minimálně 6 GB VRAM – AMD RX 6600, Nvidia RTX 2060 nebo Intel Arc A580 zvládnou vykreslovat magické tkalcovské efekty bez větších potíží. Připravte si také 60 GB volného místa na disku. South of Midnight běží pouze na Windows 10 nebo 11 a vyžaduje podporu Shader Model 6.0. S těmito požadavky si užijete plynulé prozkoumávání jižanské gotiky, i když v bojových arénách můžete občas narazit na menší propady snímkování.

  • Procesor: AMD 1600X nebo Intel i5-7600K
  • Grafika: AMD RX 6600, Nvidia RTX 2060 nebo Intel Arc A580
  • RAM: 16 GB
  • Úložiště: 60 GB SSD
  • OS: Windows 10/11, Shader Model 6.0

Verdikt: Nedokonalý klenot

South of Midnight je hra, která si zaslouží pozornost – ne pro svou hratelnost, ale pro atmosféru, příběh a vizuální styl. Je to jako krásně ilustrovaná kniha lidových pohádek, která ožívá před vašima očima. Bohužel, pod povrchem se skrývá poněkud průměrná akční adventura. Doporučil bych procházet hrou pomalu, po menších částech. Užijte si každou kapitolu jako samostatný příběh a nenechte se odradit repetitivními souboji. Soustřeďte se na atmosféru, hudbu a emocionální příběhy postav. Pro fanoušky originálních zasazení, folklorní tematiky nebo netradiční vizuální stylizace jde o povinnost. Hráči hledající hlubokou hratelnost nebo výzvu budou pravděpodobně zklamaní. South of Midnight není komerčním hitem a ani se jím nestane. Je to spíše artový projekt uprostřed mainstreamu – nedokonalý, ale odvážně originální. Za cenu menšího titulu a dostupnost v Game Passu však nabízí zážitek, který v záplavě vysokorozpočtových her nemá obdoby.