Tales of the Shire: Když hobití chill je ve skutečnosti nuda
Tales of the Shire: A The Lord of the Rings™ Game od tvůrců z Wētā Workshop se rozhodli vsadit na poklidný život hobitů a doručit tak fanouškům kousek z žánru cozy her. Na papíře to zní úžasně -- konečně simulátor života ze světa Tolkiena, kde nemusíte zachraňovat svět, ale můžete si prostě jen užívat. Realita je bohužel trochu jiná. Po patnácti hodinách strávených v Bywater mám pocit, jako by mi někdo nabídl perfektně vypadající koláč, ale zapomněl do něj přidat cukr.
Vítejte v Kraji, kde se nudíte
Hra vás vrhne do role hobita, který se právě přestěhoval z Bree do Bywater -- městečka, které ani není oficiálně uznané jako vesnice. A tady je hák celého příběhu. Příběh se vlastně točí jen kolem jedné věci. A tou je snaha všech místních hobitů dosáhnout toho, aby byl Bywater uznán oficiální vesnicí. Zní to jednoduše, ale když zjistíte, že většinu času budete běhat sem a tam s dopisy a jídlem, začnete si přát trochu více dramatičnosti.
Když vaření zachraňuje den
Co hra dělá správně, je systém vaření. Tady si vývojáři skutečně dali záležet. Každý den totiž můžete pozvat ostatní hobity na společnou hostinu. Těm, které si vyberete, stačí poslat dopis s informací, kde se hostina další den bude konat. Není to jen klikání na recepty. Musíte opravdu myslet na texturu, chuť, správné koření. Když konečně pochopíte, jak fungují všechny ty ukazatele v kuchyni, stává se vaření překvapivě zábavným. Hostiny navíc nejsou jen o jídle. Pokud se vám podaří hostitele nadchnout, vaše přátelství poroste. A tady hra skrývá jeden ze svých největších problémů -- nevysvětlí vám to pořádně. Po dosažení určité úrovně se totiž otevřou u postav i takzvané "friendship questy". Tam vás čeká nejen nějaký menší úkol pro danou postavu v podobě interakci či rozhovoru, ale také si postupně otevřete různá zákoutí Bywater nebo dokonce vašeho obydlí. Problém je, že na to přijdete často náhodou, někdy až v půlce hry.
Bywater: krásný, ale prázdný
Vizuálně hra rozhodně nezklame, i když zpočátku stylizace trochu zamrzela. Grafika působí hodně zjednodušeně, což je jasný důsledek optimalizace pro Nintendo Switch -- a víme, jak na tom Switch bývá s grafikou. Po pár hodinách hraní jsem si ale na ten styl zvykla. Při hraní jsem měla pocit, že se opravdu nacházím v knize v pohádkovém světě. Krajina působí skutečně jako Kraj z knih -- rozvleklé kopce, útulné hobití nory, čisté potůčky. Každý kout Bywater má své kouzlo. Ale pak narazíte na limity. Ve městečku je jen patnáct postav, se kterými můžete skutečně mluvit. Zbytek jsou kulisy. Ostatní hobiti, které potkáte na cestičkách nebo před obchody jsou doslova pouhými kulisami. Není zde žádné rychlé cestování, vaše postava neumí ani sprint. Jen poskakování, které nic neurychlí. A když máte inventář pouze na deset předmětů a ryby se nekumulují... no, začnete si přát trochu modernější přístup ke kvalitě života. Ovládání je jednoduché, ale někdy až moc. Navigace po světě probíhá pomocí roztomilých ptáčků, kteří vám ukazují cestu - sednou si na rozcestník nebo strom a natočí se správným směrem. Zpočátku to působí zmateně, ale rychle si zvyknete. Horší je absence minimapy, kterou opravdu cítíte.
Zvuky Kraje a hratelnost
Hudba a zvukové kulisy jsou jednoznačně silnou stránkou hry. Melodie dokonale ladí s poklidnou atmosférou hobití vesnice, neruší ani neomrzí. Zvuky tekoucí vody, bzučícího hmyzu či zpívajících ptáčků dodávają světu život i v momentech, kdy se cítíte osamělí mezi nemluvnými NPC. Není to žádná symfonická pompéznost, ale spíš jemné pozadí, které vás nenechá zapomenout, že jste opravdu v Kraji. Co se hratelnosti týče, základní herní smyčka funguje, ale rychle se stane monotónní. Pěstování, sbírání, rybaření, vaření - všechno to funguje, ale chybí tomu hloubka. Rybaření je prosté mini-hře s taháním v opačném směru. Zahradničení má zajímavý systém párování rostlin, ale nevyužije se naplno kvůli omezenému prostoru na zahrádce. Sběr hub a ovoce je jen klikání na lesklé objekty po mapě. Valná většina příběhových úkolů jsou v podstatě "fetch questy". Doběhni tam, přines tohle, uvař tamto. Po čase to začne nudit. Zvlášť když zjistíte, že pokud budete sledovat jen hlavní příběh, minete většinu zajímavého obsahu. Hra vás prostě nenavádí k tomu, abyste objevovali kluby, přátelství a další aktivity, které jsou vlastně tím nejzajímavějším. Systém klubů -- rybářský, sběračský, zahradnický a kuchařský -- nabízí progrese a odměny. Ale opět musíte sami přijít na to, že existují. Pokud budete následovat jen ten hlavní příběh, přijdete o spoustu dalšího obsahu. To je opravdu škoda, protože když se dostanete k endgame obsahu, hra najednou ožije.
Technické problémy kazí dojem
Bohužel ani technická stránka není bez problémů. Optimalizace u této hry se moc nepovedla. Na PC sice hra běží, ale požere překvapivě dost zdrojů pro to, co nabízí. Je jasně vidět, že primární platformou byl Nintendo Switch, což se projevuje všude - od zjednodušené grafiky přes omezené animace až po občasné trhání textúr. Na Steam Decku je to katastrofa -- jen nízké detaily na třicet snímků za sekundu s AMD FSR 3. A co jsem četla o Switch verzi, tam to vypadá ještě hůř. Hra dokáže vytáhnout ze silnější grafické karty maximum, ale výsledek neodpovídá výkonu, který požaduje. To je frustrující, zejména když víte, že současná generace cozy her umí vypadat i běžet mnohem lépe. Navíc někteří hráči reportují motion sickness kvůli kameře. Mnohé hráče při hraní totiž postihl "motion sickness". Možná to pomůže vypnout asistenci kamery v nastavení, ale i tak je to nepříjemné překvapení. Objevují se i drobné bugy - zapadnutí do objektů, chybějící předměty nebo celkové zamrznutí hry. Nic kritického, ale dojem z nedotaženosti to jen posiluje.
Systémové požadavky: Překvapivě náročné
Co se hardwarových požadavků týče, Tales of the Shire je trochu záhada. Na minimální nastavení potřebujete Intel Core i5-7600K nebo AMD Ryzen 3 1200, grafickou kartu GeForce GTX 770 nebo Radeon R9 270X a 16 GB RAM. To vám zaručí 1080p rozlišení na 30 fps při nejnižším nastavení. Pro doporučené nastavení s 60 fps už potřebujete Core i5-10600 nebo Ryzen 5 8400F a RTX 3060 Ti nebo RX 6750 XT. Požadavky působí překvapivě vysoké pro cozy hru tohoto typu. Stardew Valley nebo Animal Crossing běží na mnohem slabším hardwaru. Hra zabere jen 3 GB místa na disku, což je v kontrastu s těmi hardwarovými požadavky docela úsměvné. 16 GB RAM jako minimum může působit přehnaně, ale v dnešní době je to už standard. Pokud máte slušný gaming počítač z posledních pár let, měli byste být v pohodě. Horší je to u starších sestav nebo handhelds.
Cena versus hodnota
Za tisíc korun či 33 eur dostanete zhruba patnáct hodin obsahu, pokud si dáte na průzkum. To není špatné, ale hra působí nedokončeně. Hra působí velmi uspěchaně a nedotaženě a navíc před vámi v podstatě ukryje ty nejzábavnější a nejzajímavější prvky gameplaye. Máte pocit, že vývojáři měli skvělé nápady, ale prostě nedostali čas nebo prostředky na jejich pořádné zpracování.
Pro koho je Tales of the Shire?
Pokud milujete Tolkienův svět a dokážete prominout technické nedostatky, najdete si své. Atmosféra je skutečně autentická, odkazy na knihy potěší každého fanouška. Ať už to byly zmínky o Hobitíně, Frodovi a Bilbovi nebo když mladá Rosie mluvila tehdy o jejím dobrém kamarádovi Samovi Křepelkovi. Časování do období mezi Hobitem a Pánem prstenů je perfektní volba. Jenže pokud hledáte kvalitní cozy hru, existují lepší možnosti. Stardew Valley nebo Animal Crossing nabízí propracovanější systémy, lepší UI a hlavně vás nenutí hádat, co máte dělat. Tales of the Shire má skvělé základy, ale chybí mu lesk a preciznost, kterou byste od licencované hry čekali.
Verdikt: Nevyužitý potenciál
Tales of the Shire podle mě není úplně ta nejhorší hra, zároveň mě ale také docela zklamala. Je to hra na pomezí -- má momenty, kdy vás skutečně pohltí, ale také chvíle, kdy se nuděte k smrti. Vynikající systém vaření a autentická atmosféra Kraje nestačí na vyvážení technických problémů a nedotažených mechanik. Pokud jste fanoušci Tolkiena a máte trpělivost s nedostatky, můžete si na hru počkat, až vyjde v lepší ceně nebo s patchi. Jinak existují lepší způsoby, jak strávit peníze v žánru cozy her. Tales of the Shire ukazuje, co by mohlo být, ale bohužel nedoručuje to, co slibuje.
