Propadněte se do světa jako z Pixarovek - Kena: Bridge of Spirits
Vizuál, který vás uchvátí na první pohled, skvělý gameplay a zejména melancholický příběh o tom, jak moc může ublížit zloba, nenávist a zášť. Hra Kena: Bridge of Spirits, vyšla na Playstation v roce 2021 a na konci roku 2022 se dočkala portu i pro hráče na PC. Nažhavte si tak svoje herní počítače či notebooky a ponořte se naplno do fantastického dobrodružství.
Od animovaných filmů ke hře
Kena má velmi zajímavý původ. Vznikla totiž díky spojení filmového průmyslu s kreativitou herního studia. Po absolvování studia multimédií se dva kamarádi rozhodli založit vlastní nezávislé studio Ember Lab, které se specializuje na tvorbu počítačové animace (CGI). Jejich schopnosti vytvářet ohromující vizuální efekty je přivedly k velkým korporátním klientům, jako je Coca Cola nebo Hisense. Ve studiu v té době pracovalo kolem 15 členů a rozhodli se, že chtějí od animáků postoupit na pole her. Spojili se tak se společností Sparx, což je velká a významná animační, reklamní a filmová společnost, která na klíč dodává herním a filmovým studiím různé externí, zejména počítačové a animační práce. Vypomáhali například na velkofilmech jako je Avengers. Star Wars, Želvy Ninja či Jurský svět. Studio Sparx spolupracovalo ale i na herních trhácích – jako je třeba Call od Duty nebo Deus Ex. A spojením těchto dvou společností vznikla skvělá příběhová akční adventura Kena: Bridge of Spirits. A ve hře je nádech filmového plátna opravdu znát. Hned od prvních sekund máte pocit, že jste se ocitli v Pixarovce.
O čem je příběh?
Dívat se na běžné věci novýma očima, to je hlavní téma celé hry. A vztahuje se to nejenom na samotný příběh, ale kolikrát i na hratelnost. Příběh a svět se točí kolem vesnice sužované tragédií. Její obyvatelé zmizeli, byli zničeni neštěstím, a jejich bolest fyzicky otrávila kdysi živou půdu. Tato bolest přitáhla Kenu, mladou průvodkyni duchů, aby hledala zdroj traumatu a uzdravila jej. Její spojení se světem duchů umožňuje pomoci duchům vesnice najít mír a tím vymýtit zkaženost, která ovládla zemi, a obnovit ji do své původní podoby. V každé části hry vyrážíte najít jednoho konkrétního utrápeného ducha a pomáháte mu dojít pokoje. Celkem jsou to tři hlavní duše, které nákaza zbavila jejich smyslů, citů i původní podoby. Všechny průchody lokalitami jsou vlastně o skládání příběhu, kdo tito lidé jsou a co se z nich stalo a zejména - proč. V každém z nich nejen pomáháte osvobodit lidského ducha, který byl znetvořen do mocného a nebezpečného bosse svým traumatem - také pomáháte duším lidí, kteří je milovali, ale nedokážou se k nim dostat. A právě četné interakce s dušemi, které najdete v každé části hry, dávají zničenému místu svůj vlastní charakter a občas lze dokonce cítit život, který kdysi v nyní zpustošeném místě kvetl. V podstatě tedy se tedy ve hře pohybujete velkým světem, který tvoří zničená vesnice a její okolí. Hledáte pokroucené duše lidí, kteří tam kdysi žili a kteří vám pomohou rozlousknout další indicie toho, co se tam stalo. A i když je na každém kroku cítit zvláštní kletba, která zničila okolí, můžete si všimnout, že příroda se sama snaží o obnovu a bere si zpátky vše, co bylo kdysi její. Při těchto toulkách Kena často narazí na zdroj této kletby – obří srdce, které vypadá jako zlá masožravá květina. A tu je potřeba zničit, jinak se místo nemůže obnovit do své původní podoby. Toto srdce však není tak snadné zabít – vždy ho brání nepřátelé, které je třeba porazit.
Kdo je ale vlastně Kena?
Co však ve vyprávění chybí, je samotná Kena. Hra naznačuje, že v minulosti Kena prošla nějakou podobnou tragédií, jako duše, které se nachází ve vesnici. Trauma dokázala zpracovat a teď pomáhá ostatním dojít klidu. Před vyvrcholením příběhu hra krátce zaběhne do minulosti Keny, ale vše rychle a jednoznačně uzavře, takže její příběh působí děravě a neuceleně. Kena si navíc neprojde žádným osobnostním posunem a víceméně na konci hry je úplně stejná jako na začátku. Je trochu škoda, že se tvůrci nevěnovali více naší hlavní postavě, protože si osobně myslím, že prostor by pro to určitě byl. A i mně by zajímalo, proč Kena byla určena jako duchovní průvodkyně a co ji má tato cesta naučit.
Roztomilí černí pomocníčci
Obnovit zničená místa a dovést místní obyvatele ke klidu není jednoduchý úkol. A takto náročný úkon by Kena nikdy nemohla zvládnout sama. Naštěstí ani nemusí. Na svých toulkách krajinou totiž naráží na spirituální společníky – malé roztomilé skřítky Rot. Tyto černé roztomilé chomáčky budete nalézat pod kameny, v truhlách a v dalších úkrytech, kde se schovávají před nebezpečím. S přibývajícím počtem se nejen zvyšuje množství vašich následovníků, ale Rot vám také propůjčí svou magickou sílu při boji se zlem. Díky této moci můžete uzdravovat krajinu nebo dokonce i odstranit překážky, které vám blokují cestu. Nejdůležitější část své práce ale Rot odvádějí v boji.
Příjemná procházka s nevyhnutelným bojem
Kena má k dispozici speciální magickou hůl, která zvládá lehké a těžké útoky, které můžete kombinovat , ale i v normálním režimu vám nepřátelé dokáží způsobit značné poškození a mohou vás vykolejit, pokud nebudete dostatečně pozorní. Stejně jako v podobných akčních hrách máte úhyb, který vás většinou dostane z problémů, a můžete vytvořit omezený duchovní štít, který zastaví útoky. Ten však příliš nevydrží – po pár zásazích se rozbije, což vás odmrští a způsobí dodatečné poškození. Na začátku hry jsou tedy boje trošku větší oříšek. Jak se ale budete prokousávat hrou dále, postupně odemknete možnosti jak přetvořit hůl na luk a střílet spirituální šípy. Když se také naučíte, jak správně odrazit útok, můžete nepřátele překvapit, což vám poskytne ideální příležitost k útoku s kritickým poškozením. Během bojů můžete poslat Roty, aby útočili a odváděli pozornost nepřátel, což vám umožní zasadit několik úderů navíc nebo zaútočit na slabé místo. Skřítkové také zvyšují poškození, které Kena uděluje a mohou i zastavit respawning nepřátel. Při bojování s Roty ale musíte přemýšlet a vymyslet strategii, jak je co nejlépe využít. Často je nezbytné vyřadit menší a slabší nepřátele, abyste nahromadili bojové body pro Roty, kteří vám pak pomohou větší a odolnější nepřátele zneškodnit snadněji. Kombinace těchto prvků může být občas trochu otravná, protože každý nepřítel má trochu jiný styl boje a osvědčená klasika – úder, úskok, štít, vás občas dovede k rychlé smrti. Také není vždycky snadné v nepřehledném a hektickém boji nastavit správnou strategii, kam bude útočit Kena a o co se naopak postarají maličcí Roti. Naštěstí i při nevydařeném útoku vás hra rychle vrátí do akce s co nejmenšími následky. Hra se pravidelně ukládá na začátku boje, takže se nemusíte obávat ztráty postupu. Pro ty, co mají raději cozy hry a kombatu příliš neholdují, hra nabízí příběhový režim, který se zdá být velmi dobrou volbou, s ohledem na to, jak obtížné některé boje mohou být. Já jsem si osobně boje moc užila, protože se nejedná o klasickou mlátičku, ale člověk opravdu musí přemýšlet – což dělá z boje zábavnou kratochvíli.
Hádanky, kam se podíváš
Kena: Bridge of Spirits není jen o soubojích, ale především o objevování. Každá lokace se snaží odlišit od ostatních nějakým určitým způsobem, avšak celkově lze říct, že se příběh odehrává v zalesněné oblasti s dozvuky asijské kultury. Hra nabízí mnoho různých hádanek, překážek a dalších aktivit, na které můžete narazit při průchodu mapou. Autoři se nebojí využít schopností, které postava získává, nejen při bojových soubojích, ale také při řešení hádanek a odstraňování překážek na cestě. Tento prvek výrazně vylepšuje herní zážitek. Při průzkumu můžete (a v mnoha případech musíte) využít Roty, abyste se posunuli dále. Rotové například mohou být posláni k vykonání kontextových akcí ve světě, jako je posunutí velkých balvanů, na které pak můžete vyšplhat a dosáhnout tak někam, kam to dříve nešlo. Často se dostanete do situací, kdy musíte spojit svoje schopnosti se schopnostmi Rotů. Zajímavou činností je pak obnovování vesnice pomocí dopisů. Některé domy ve vesnici, které je potřeba obnovit, nejsou přístupné na první dobrou. Pro přístup do nich musíte najít balíček či dopis, který se může vyskytovat kdekoliv na mapě, a poté jej doručit danému adresátovi. Díky tomu lze zbavit kompletně celou vesnici nákazy a získat i množství odměn. Na cestách také narazíte na velké množství truhliček a ukrytých předmětů. Jednou z věcí, které můžete v truhlách najít, jsou i kosmetické předměty pro vaše chlupaté pidikamarády. Na hlavu jim tak můžete nasadit slunečnici, palačinku nebo třeba zaječí ušiska. Vaše výtvory ve photo režimu pak můžete posunout na zcela jinou úroveň. Pokud se o své následovníky budete náležitě starat a krmit je, zvýší vám pověst, pomocí které budete moct odemykat nové bojové schopnosti. Při průzkumu také určitě narazíte na meditační místa, která Keně zvednou maximální zdraví nebo třeba na kouzelné kameny, které vylepšují schopnosti. Jedinou nevýhodou je, že je velmi snadné přehlédnout předmět, který by vás poslal správným směrem. Jedna konkrétní hádanka, která vyžadovala prostřelení několika pochodní v konkrétním pořadí, mně zabrala asi 10 minut bloudění a přemýšlení, než jsem si uvědomila, jak jednoduché je řešení ve skutečnosti.
Dechberoucí vizuál
I když je příběh skvělý a celkově svět funguje na výbornou, hlavním tahákem hry je bezpochyby vizuální stránka, která běží na Unreal Enginu 4. Hned od první chvíle ve hře jsem měla pocit, že jsem se propadla do animovaného filmu. Krásný animovaný svět navíc nenarušují žádné šipky, vyznačené body, minimapa ani jiné prvky rozhraní. Naplno si tak užijete krásné okolí. Každý z regionů ve hře má svůj osobitý ráz, budete se procházet po lesích, otevřených krajinách, sněhem zavátých horách, všude je nějaký ten vodopád, zkrátka úchvatné scenérie hra doslova sype z rukávu. Animace jsou úplně luxusní a naplno si je vychutnáte v cut scénách. Kena by se ihned mohla zařadit po bok Disneyho princezen nebo postaviček z Pixarovek. Hra zkrátka vypadá, jako kdybyste hráli animovaný film. Musím také vyzdvihnout hru světel, se kterou si tvůrci opravdu vyhráli a celé prostředí tak vypadá naprosto úchvatně a realisticky. Doslova každý jeden záběr ve hře má svou atmosféru, unikátní nasvícení, výbornou kameru a střih. Všechnu tuto vizuální nádheru navíc podtrhuje emocionální hudba, která ještě více umocňuje příběhy duchů. A ve vaší duši tak neodbytně rezonuje pocit, že tyto kdysi lidi nemůžete zachránit, ale můžete jim pomoci jít dál a odpustit si.
Rozjedu to?
I když byla hra původně určena pro Playstation, má výbornou optimalizaci. Pro hraní Keny určitě nebudete potřebovat herní dělo za čtyřicet tisíc, ovšem na svém starém notebooku s integrovanou grafikou si ji rozhodně nezahrajete. Pokud tedy zjistíte, že na svém železu už to nepůjde, poohlédněte se po novém herní počítač nebo herní notebook . Jde to i s omezeným budgetem – například s předváděcími kousky, které můžete koupit s obří slevou. Jaké doporučené požadavky tedy vývojáři zveřejnili?
Procesor: AMD Ryzen 5 2600X / Intel i7-6700K
Grafika: AMD Radeon RX Vega 56 8GB / Nvidia GeForce GTX 1070 8GB
RAM: 16 GB
Hra zabere 25 GB na SSD disku.
Hodnocení:
Kena: Bridge of Spirits je rozhodně hra, kterou stojí za to si zahrát. Má skvělý příběh, který je napsán tak, že vám na ostatních duších začne skutečně záležet. Svou roli zde hraje i tajemství, které musíte rozkrýt, abyste zjistili, co se vlastně ve vesnici stalo. Soubojový systém mi vyhovoval, a i když jsem občas ztratila nervy při nepovedené bitvě, nakonec se ukázalo, že stačí pouze lépe přemýšlet a plánovat. Prostředí je opravdu úchvatné, vývojáři si s grafickou stránkou opravdu vyhráli na výbornou. A malí roztomilí Roti byli vlastně jen třešničkou na dortu této krásné a emocionální hry.