Cabernet: Když se upíří život stane morálním dilematem
Malé studio s velkými ambicemi
Studio Party for Introverts s vydavatelstvím Akupara Games přineslo v únoru 2025 něco, co herní svět upírů opravdu potřeboval. Cabernet vyšel 20. února a hned ukázal, že vizuální novely o krevežíznivých tvorech noci můžou vyprávět skutečně zajímavé příběhy. Hra je dostupná na PC přes Steam, GOG a Epic Games Store, ale taky na PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S a Nintendo Switch. Cenovka se pohybuje kolem 19,99 dolaru, přičemž při vydání nabízeli vývojáři desetiprocentní slevu.
Co vlastně Cabernet je
Tohle není žádná akční jízda plná soubojů a explozí. Cabernet je 2D příběhové RPG, které se ovšem neváhá označit za vizuální novelu s RPG prvky. Hra vás zavede do malého východoevropského městečka někde v 19. století, kde začíná vaše nový život. Nebo spíš nesmrt. Žánrově jde o zajímavou kombinaci několika herních kategorií najednou. Na jedné straně máte klasickou vizuální novelu s rozvětveným příběhem a mnoha dialogovými volbami. Na straně druhé tady jsou RPG mechaniky jako levelování postavy, rozvoj dovedností a správa zdrojů. A pak je tu ještě simulační prvek, kdy musíte plánovat své noční aktivity a starat se o hlad své postavy. Prostě něco mezi Vampire: The Masquerade a klasickými příběhovými adventurami.
Příběh Lizy Morozové
Hra začíná pohřbem. Stojíte u hrobu mladé doktorky Elizavety Morozové, přezdívané Liza. Její strýc pronáší smuteční řeč a vzpomíná na ni. Tahla úvodní scéna je geniální tím, že tady si vlastně vytváříte svou postavu. Každá volba v dialogu přidává body do různých dovedností -- umění, literatury, politiky nebo vědy. Zjišťujete, jaký člověk Liza byla za života. Byla to vzdělaná žena? Umělecká duše? Politická aktivistka? To záleží jen na vás. Ale smrt není konec. Liza se probouzí v temné cele, kde zjišťuje, že ji někdo proměnil v upíra. Musí se vypořádat se svou novou existencí, a hlavně s tím, že má najednou neskutečný hlad. Hlad po krvi. Od tohohle momentu začíná vaše cesta plná morálních rozhodnutí. Liza se musí naučit žít ve společnosti upírů a zároveň se pohybovat mezi obyčejnými lidmi. Bude si udržovat lidskost, nebo podlehne nihilismu a stane se chladnokrevným predátorem?
Městečko plné tajemství
Příběh se odehrává v malém nejmenovaném městečku, které má ale osobitost na rozdávání. Tady žijí různé postavy, každá se svými problémy a příběhy. Je tu vodka bar, kde se schází místní podivíni. Je tu aristokratická hraběnka, která vás lákává do svého dekadentního světa. Je tu starosta s vlastními plány. A pak jsou tu obyčejní lidé -- kočí, novomanželé, šarlatáni, prostitutky. Všichni žijí své životy a vy se mezi nimi pohybujete jako dravec, který se snaží zapadnout mezi kořist. Ve městě můžete potkávat různé postavy, které mají své vlastní vedlejší questliny. Třeba Petya kterého dabuje známý Brian David Gilbert. Nebo Alisu, kterou namluvila Samantha Béart, hlasová představitelka Karlach z Baldur's Gate III. Je tu váš bratr Kolya, rodina, přátelé, milostné zájmy. A každý z nich může zemřít navždy, pokud uděláte špatné rozhodnutí. Nebo pokud se prostě přejeďte jejich krví.
Systém Lidskosti a Cynismu
Tady přichází jedna z nejzajímavějších mechanik hry. Každé vaše rozhodnutí vás posouvá buď směrem k Lidskosti, nebo k Nihilismu. Když pomůžete někomu, chováte se empaticky nebo se snažíte dělat dobro navzdory své upírské podstatě, získáváte body Lidskosti. Když jednáte cynicky, manipulujete lidmi pro vlastní prospěch nebo jim prostě saje krev bez угрызений, rostou vám body Nihilismu. A tohle není jen nějaká bezvýznamná statistika. Vysoká Lidskost nebo Nihilismus vám odemykají speciální dialogové volby. Můžete přesvědčit někoho díky své empatii. Nebo ho zlomit svou chladností. Systém funguje podobně jako v Disco Elysiu -- vaše vnitřní nastavení ovlivňuje, jak můžete reagovat na různé situace. Zároveň musíte řešit svůj hlad. Nahoře v levém rohu máte ikonu skleničky, která se postupně vyprazdňuje. Když je prázdná, musíte se najíst. Můžete pít krev zvířat, můžete pít od lidí bez jejich zabití, nebo můžete lidi vycucnout úplně dosucha. A nebo můžete pít Kabernet -- speciální nápoj pro upíry vyrobený z lidské krve.
Levelování a schopnosti
Jak postupujete příběhem, získáváte zkušenosti a levelujete. Můžete zlepšovat čtyři hlavní dovednosti: Umění, Literaturu, Politiku a Vědu. Každá z nich vám pomáhá v různých situacích. Vysoká Literatura? Můžete číst knihy rychleji a získávat víc informací. Vysoká Věda? Dokážete lépe porozumět medicínským textům nebo analyzovat chemické látky. Umění vám pomáhá v estetických úsudcích a vztazích s umělci. A Politika je klíčová pro navigaci složitými společenskými intriky. A pak jsou tu upíří schopnosti. Můžete se proměnit v netopýra a lítat městem. Můžete se stát neviditelným. Můžete hypnotizovat lidi a nutit je dělat, co chcete. Každá schopnost má své využití v různých situacích. Netopýr vám umožní rychle cestovat a dostat se na nedostupná místa. Neviditelnost vám pomůže proniknout tam, kam nemáte vstup. A hypnóza? No, ta je prostě mocný nástroj manipulace. Můžete různým postavám podsunout myšlenky, které ovlivní jejich vědomí. Budou dobré či špatné? To už záleží na vás. Čtení knih je další způsob, jak rozvíjet své schopnosti. Ve hře je spoustu knih, které můžete kupovat nebo nacházet. Každá kniha vám přidá body do určité dovednosti. Některé knihy jsou běžně dostupné v obchodě, jiné musíte najít během průzkumu nebo jako odměnu za splnění questů.
Den a noc rytmus
Hra má unikátní cyklus den-noc. Ve dne spíte ve své rakvi. V noci se probouzíte a máte čas do svítání prozkoumávat město, bavit se s lidmi a plnit úkoly. Čas běží a musíte se do úsvitu vrátit domů, jinak zemřete. Tohle vytváří zajímavou dynamiku plánování. Nemůžete dělat všechno najednou. Musíte si vybrat, koho navštívíte, s kým promluvíte, jaký quest splníte. A občas musíte obětovat jedno pro druhé. Třeba máte dvě questliny, které se odehrávají stejnou noc. Musíte si vybrat. A vaše volba může znamenat život nebo smrt pro některou postavu.
Galerie postav, které potkáte
Ve hře narazíte na bohatou paletu postav, každá se svým příběhem. Začněme u upírů. Doktor Volkov je váš tvůrce -- upír-lékař, který vás proměnil, aby vás zachránil před smrtí. Využívá svůj věčný život k rozvoji lékařské vědy a snaží se pomáhat lidem. Má dceru a složitou minulost. Hraběnka Orlova je aristokratická upírka, která vás uvádí do Vyšší společnosti. Vlastní velkolepý palác a pořádá dekadentní plesy. Má vlastní plány a bude od vás chtít služby výměnou za její ochranu. Její sluha Hussar je upír svázaný magickou smlouvou s rodinou hraběnky. Je to chytrý a sarkastický muž, který vás provází prvními kroky v upírském světě. Je gay a jeho smlouva mu měla zaručit, že se rodina nebude plést do záležitostí jeho srdce. Alisa je dcera hraběnky, nihilistická upírka, která touží po slunci a provádí temné rituály. Arban je další upírka v městečku, která podporuje revolucionáře a snaží se odhalit identitu svého tvůrce. Dragomir je tajemný upír s vlastními záměry, se kterým se setkáte později v příběhu. Z lidí je tu váš bratr Kolya -- revolucionář, který bojuje za lepší podmínky pro dělnickou třídu. Můžete ho zachránit a dokonce proměnit v upíra, pokud máte dostatečný vztah. Strýc Mitko je váš strýc z pohřbu, člen rodiny. Ivan a Gosia jsou dvojice revolucionářů, kteří bojují proti útlaku. Ivan je vůdce a Gosia je jeho partnerka. Můžete jim pomáhat nebo jim bránit v jejich plánech, včetně bombového útoku. Petya je milý mladý muž, kterého potkáte na plese hraběnky. Bohužel jeho osud je tragický -- umírá během první kapitoly, ale díky rituálu Alisy je jeho duše uvězněna v panenke Matildě, se kterou můžete mluvit. Faina je vaše sousedka v bytovém domě, starší žena s vlastními bolestmi a tajemstvími. Má questy spojené s vírou a tradicemi. Nikolina je pacientka doktora Volkova s přebytkem železa v krvi, který lze léčit pouštěním žilou -- což je pro upíra ideální situace. Starosta je nový zvolený představitel města s vlastní temnou agendou spojenou s výrobou Cabernetu. V pozdější fázi hry odhalíte jeho děsivé tajemství. Viktoriya je služebná hraběnky, loajální a nebezpečná. Trofim je kočí a sloužící hraběnky, člověk, který touží stát se upírem. Můžete ovlivnit jeho osud několika způsoby, včetně jeho proměny v upíra nebo jeho smrti. Kirill je hazardní hráč a podvodník ve vodkovém baru, který ukradl Evgenymu jeho deník. Můžete ho porazit v kartách nebo s ním uzavřít jiné dohody. Iskra je servírka ve vodkovém baru, která zná Kirillovo tajemství. Oleg je majitel obchodu s potravinami. Jeho osud je spojen s questem Rusalky -- vodní panny, která hledá pomstu za svou smrt. Můžete ho zabít nebo ušetřit. Demyan je prostitut s vlastním příběhem, kterého můžete potkat během festivalu Kupala. Marusia je další postava ve městě. A pak je tu Rusalka (jejím skutečným jménem je Ulyana) -- vodní panna z jezer, která hledá muže, jenž ji kdysi shodil z lodi a nechal utopit. Můžete jí pomoci s její pomstou. Každá z těchto postav má vlastní vedlejší questy, vztahové metery a může zemřít natrvalo, pokud uděláte špatné rozhodnutí nebo je necháte vykrvácet.
Romantika a vztahy
Cabernet nabízí čtyři romantické možnosti, přičemž můžete mít dokonce vztahy s více postavami současně. Je tu Anastasia -- talentovaná hudebnice a skladatelka, která je uvězněná v nešťastném manželství s Evgenym. Anastasia je člověk, který sní o hudební kariéře. Abyste mohli začít s ní romance, musíte ji přesvědčit, aby opustila Evgenya, nebo můžete použít hypnózu. Dokončete všechny lekce klavíru a pomůžete jí splnit její sny. V epilogu s vámi může zůstat až do své smrti, protože odmítne stát se upírem, nebo může dosáhnout slávy jako slavná violoncellistka a otevřít prestižní hudební akademii. Pak je tu Evgeny -- básník bojující s tvůrčí krizí, který se topí v alkoholu a je ochotný riskovat. Je to také člověk, manžel Anastasie. Aby s ním bylo možné romance začít, musíte rozbít jeho manželství. Pomůžete mu získat zpět jeho deník, který mu ukradl Kirill, a podpoříte ho v jeho tvůrčích ambicích. Evgeny, pokud neskončí s vámi, může v epilogu opustit svou ženu a začít nový život se svou dopisovatelkou nebo mohou svoje manželství slepit. Zajímavé je, že můžete tak trošku tahat oba manžele současně za nos, hra vám to dovolí, i když to vede k zajímavým situacím. Roman je další romantická možnost -- okouzlující knihkupec, který miluje knihy, zejména ty o folklóru. Je to člověk s vášní pro literaturu. S ním se romance rozvíjí přes vaši společnou lásku ke knihám a příběhům. V epilogu se může objevit jeho portrét ve vašem bytě, pokud s ním budete mít dostatečně silný vztah. A pokud se rozhodnete s ním mít romanci a říct mu o tom, že jste upír, rozhodne se také pro proměnu. A konečně Alisa -- nihilistická upírka, která se zajímá o rituály a touží znovu vidět slunce. Je to jedna ze dvou upírských romantických možností. Alisa je komplexní postava se svými vlastními traumaty a plány. Pokud s ní budete mít románek a máte dobrý konec, může s vámi žít po celé století až do roku 1999. Zajímavostí je, že pokud se rozhodnete pro Alisu, v epilogu se neobjeví žádné portréty ve vašem pokoji -- pravděpodobně proto, že jako upírka s vámi může žít věčně a nepotřebuje portréty na památku.
Vizuální stránka
Grafika je jedním z největších lákadel Cabernetu. Hra má ručně kreslený styl, který připomíná papírové panenky z gotických příběhů. Každá lokace vypadá jako malovaný obraz -- od melancholického jezera pod měsíčním světlem po útulný interiér taverny. Postavy mají jednoduché animace, ale design sám o sobě je nádherný. Celková estetika je viktoriánská s nádechem východoevropského folklóru. Vidíte zde inspirace ruskou a slovanskou architekturou, kostýmy i kulturou. Liza sama má několik různých outfitů, které můžete nosit. A každý outfit má i herní efekt -- různé šaty vám dávají různé bonusy nebo schopnosti. Je to jako hledat novou zbroj v klasickém RPG, jen mnohem stylověji. UI je čisté a dobře uspořádané. Máte svůj deník s questy, záložku se vztahy s různými postavami, inventář a glosář exotických termínů. Všechno je intuitivní a snadno se v tom orientujete.
Výzvy a achievementy
Hra nabízí celou řadu achievementů, které můžete odemykat. Některé jsou příběhové -- za dokončení jednotlivých kapitol. Jiné jsou za specifické akce, jako třeba proměnu v netopýra, přečtení určitého počtu knih nebo získání památečních předmětů. Je tu achievement za to, že se stanete vegetariánem -- tedy že od třetí kapitoly dál nebudete pít krev živých tvorů. To je docela výzva, protože musíte buď zapnout nekonečnou krev v nastavení, nebo nakupovat Cabernet za peníze. Další zajímavý je achievement za to, že proměníte svého bratra Kolyu v upíra. To vyžaduje specifickou sérii rozhodnutí včetně prozrazení mu pravdy o své podstatě. Je tu achievement za to, že dokončíte čtyři vedlejší příběhy postav. Ale pozor -- některé příběhy se navzájem vylučují. Třeba příběhy Evgenyho a Anastasie se střetávají, takže nemůžete dokončit oba v jednom průchodu. A pak jsou tu sběratelské předměty -- památky. Můžete získat panenku Petyi (nebo samotného Petyu), Fainin amulet, Rusalčinu dýku a hřeben, rostlinu z Fainina bytu nebo láhev Cabernetu od Husára (nebo možná Stefana, pokud jste mu pomohli). Každý z těchto předmětů má svůj příběh.
Kulturní reference a folklór
Hra je plná odkazů na východoevropskou kulturu a folklór. Vidíte zde inspirace ruskou literaturou, tradicemi a zvyky. Jsou tu reference na ruské klasiky, které ocení fanoušci této kultury. Hra zahrnuje i prvky slovanského folklóru -- třeba Rusalka, vodní panna, která utápí muže v jezeře. Podle její story byla kdysi chudá dívka, která se zamilovala do bohatého mladíka. Když se ho zeptala na svatbu, shodil ji z loďky do jezera. Po utopení se stala Rusalkou. Jsou tu i další nadpřirozené bytosti a postavy inspirované folklórem. Celkově hra zachycuje atmosféru východní Evropy 19. století s jejími společenskými třídami, politickými intriky a kulturním bohatstvím. Pro hráče, kteří znají tuto kulturu, je to nostalgický zážitek. Pro ostatní je to okno do fascinujícího světa.
Témata a atmosféra
Cabernet není jen o upírech. Hra se zabývá těžkými tématy jako alkoholismus, sociální konflikty, korupce a mortalita. Pití krve je jasnou metaforou pro závislost -- musíte se kontrolovat, abyste nepřepili. Pokud se přejíte, stanete se opilí krví, obrazovka se začne houpat a dostanete dočasný boost do všech dovedností. Ale vaše hlídka zdraví se pak rychleji vyprazdňuje. A pokud se takhle přejídáte moc často, můžete se stát Feral -- divoký upír ztracený ve své žízni. Hra také zkoumá věčný život a jeho váhu. Co znamená žít navždy, když všichni kolem vás umírají? Jak si zachovat smysl pro lidskost, když jste fakticky monstrum? Můžete mít vztahy s lidmi, kteří jednoho dne zemřou, zatímco vy budete žít dál? Tyto otázky hra pokládá s respektem a vážností. Atmosféra je nádherná směs gotiky, melancholie a východoevropského šarmu. Připomíná hry jako Pathologic nebo Disco Elysium -- hry, které nejsou dokonalé technicky, ale mají obrovské srdce a něco důležitého k vyprávění.
Soundtrack a dabing
Hudba v Cabernetu je prostě úžasná. Skladatelé Jim Fowler a Elena Alekseeva vytvořili soundtrack, který dokonale zachycuje gotickou, melancholickou atmosféru hry. Je tu 20 skladeb, od pianových melodií plných smutku až po dramatičtější kusy při napínavých momentech. Hudba vás provází celou hrou a vytváří náladu každé scény. Album zvládl zmasterovat Catton Arthur a výsledek je prostě nádherný. Můžete si ho koupit samostatně na Steamu, GOG nebo poslouchat na streamovacích službách. Dabing je plně namluvený a kvalita je vynikající. Laura Gray podává teplý a citlivý výkon jako Liza. Brian David Gilbert je roztomilý a charismatický jako Petya. Samantha Béart skvěle ztvárnila Alisu. Každá postava má vlastní osobnost díky skvělým hercům. Celkem najdete ve hře několik desítek namluvených postav a všechny znějí přirozeně a věrohodně. Žádný dřevěný přednes, žádná nudle -- prostě profesionální práce.
Bugy a technické problémy
Bohužel tady není všechno růžové. Hra měla při vydání a stále má různé technické problémy. Hráči hlásili různé bugy, od menších grafických glitchů až po závažnější problémy, které mohly zablokovat progres. Někteří hráči narazili na quest, který se nemohl dokončit kvůli chybě. Jiní zažili situace, kdy se postava zastavila a nechtěla se hýbat. Byli tady i problémy s ukládáním -- hra umožňuje ukládat pouze na specifických místech a má omezený počet slotů. To znamená, že pokud narazíte na bug, můžete ztratit hodiny hraní. Vývojáři od vydání vydali několik patchů, včetně velkého updatu verze 1.1.19, který vyřešil mnoho problémů. Přidali i novou funkci -- indikátor pozastavených questů. Když se nějaký quest dočasně zastaví kvůli konfliktu s jiným questem, hra vám to teď oznámí. To pomohlo vyřešit frustraci hráčů, kteří nevěděli, proč nemohou splnit určitý úkol. Přesto některé bugy zůstávají. Recenzenti zmiňovali problémy s dokončením vedlejších questů, občasné zamrzání nebo situace, kdy se postava nemohla dostat z určitého místa. Někteří hráči také kritizovali systém ovládání jako místami neohrabaný, zejména při interakci s objekty. Já teda musím zaklepat -- neměla jsem při svém průchodu jediný bug.
Rozjedu to?
Dobrá zpráva je, že Cabernet není náročná hra. Minimální požadavky jsou opravdu nízké. Potřebujete procesor Intel Core i3 4. generace nebo AMD Ryzen 1. generace, 6 GB RAM a integrovanou grafiku Intel HD nebo GeForce GTX 600 Series či Radeon R7 250. Hra zabírá 6 GB místa na disku a běží na Windows 10 a novějších. Doporučené požadavky jsou Intel Core i5 nebo AMD Ryzen 5, 8 GB RAM a modernější grafická karta jako GTX 950 nebo RX 460. Ale upřímně, i na slabších systémech hra běží bez problémů. Je to koneckonců 2D hra s ručně kreslenou grafikou, takže není graficky náročná. Měla by běžet i na starších noteboocích nebo slabších PC.
Hratelnost a znovuhratelnost
Průměrná doba na dokončení hlavního příběhu je kolem 9 hodin. Pokud chcete splnit i vedlejší questy, počítejte s 14 hodinami. A pro kompletisty, kteří chtějí vidět všechno, najít všechny sběratelské předměty a odemknout všechna achievementy, to může trvat až 15 hodin. Ale tady přichází ta nejlepší část -- hra má obrovskou znovuhratelnost. Díky množství rozhodnutí a rozvětvení příběhu je každé hraní jiné. Můžete hrát jako soucitná upírka, která se snaží pomáhat lidem a zachovat si lidskost. Nebo můžete být chladnokrevná predátorka, která manipuluje ostatními pro vlastní prospěch. Můžete se zaměřit na různé vedlejší questy v každém průchodu. Můžete romancovat různé postavy. A je tu mnoho různých konců. Můžete přijmout nabídku hraběnky a žít po jejím boku v dekadenci. Můžete uzavřít dohodu se starostou. Můžete se pokusit o útěk ze žaláře vlastními silami. Nebo můžete dosáhnout dobrého konce, kde Liza žije šťastně se svou partnerkou o století později v roce 1999.
Verdikt
Cabernet je hra s obrovským srdcem. Není technicky dokonalá a má své problémy s bugy, ale dokáže vyprávět silný příběh o morálce, lidskosti a závislosti. Postavy jsou nezapomenutelné, dabing je vynikající a hudba prostě krásná. Vizuální styl je okouzlující a atmosféra úžasně hustá. Díky množství rozhodnutí a různých konců má hra vysokou replayabilitu. Každé hraní je jiné a můžete objevovat nové příběhy a vztahy. Systém Lidskosti versus Nihilismu funguje skvěle a nutí vás přemýšlet o důsledcích vašich činů. Hlavní slabiny jsou technické problémy a někdy neohrabaná ovládání. Systém ukládání by mohl být flexibilnější. A některé bugy stále čekají na opravu. Ale pokud dokážete přehlédnout tyto nedostatky, najdete zde jeden z nejlepších příběhů o upírech v herním světě. Je to hra pro lidi, kteří milují příběhově zaměřené RPG, vizuální novely a gotickou atmosféru. Je to pro fanoušky her jako Disco Elysium, Pathologic nebo Vampire: The Masquerade. A je to určitě pro každého, kdo chce zažít upírský příběh, který má co říct o lidské kondici. Cabernet není jen hra o upírech. Je to hra o tom, jak zůstat člověkem v situaci, kdy už člověkem nejste. A to je téma, které stojí za prozkoumání.
