Co je dvoufaktorové ověření a proč ho používat

Žijeme v době, kdy máme účty úplně všude. Mail, sociální sítě, online bankovnictví, cloudová úložiště. A víte co? Většina z nás používá jenom heslo. To je jako kdybyste zamykali byt jedním zámkem a mysleli si, že to stačí. Jenže hackeři se zdokonalují. Hesla se kradou častěji, než byste čekali. Úniky databází jsou skoro každodenní záležitost.

Když heslo už nestačí

Dvoufaktorové ověření – nebo taky 2FA, jak se mu říká – je v podstatě bezpečnostní pojistka navíc. Funguje to tak, že kromě hesla musíte prokázat svou identitu ještě jedním způsobem. Představte si to jako dva zámky na dveřích. Jeden není problém prolomit. Ale dva? To je úplně jiná liga.

Jak to vlastně funguje

Princip je jednoduchý. První faktor je něco, co znáte – typicky heslo nebo PIN. Druhý faktor je buď něco, co máte – třeba mobil s aplikací – nebo něco, čím jste, tedy biometrické údaje jako otisk prstu nebo obličej. Znáte to z bankomatu, že jo? Potřebujete kartu a PIN. Jedno bez druhého vám k ničemu není. Zloděj s kartou se k vašim penězům nedostane, protože nezná PIN. A naopak. V online světě to může vypadat různě. Po zadání hesla vám přijde SMS s kódem. Nebo použijete speciální aplikaci jako Google Authenticator či Microsoft Authenticator, která vám každých 30 sekund vygeneruje nový šestimístný kód. Některé služby nabízejí ještě pokročilejší metody – fyzické bezpečnostní klíče nebo jednoduché potvrzení notifikací v mobilu.

Proč byste to měli zapnout právě teď

I když útočník získá vaše heslo, bez druhého faktoru se nikam nedostane. To je zásadní věc. Phishing, únik databáze, keylogger v počítači v kavárně – všechny tyto hrozby najednou ztrácejí velkou část své síly. Jasně, pro vás to znamená jeden krok navíc při přihlašování. Pár vteřin. Ale ta ochrana? Ta je obrovská. Minimalizuje se riziko úniku dat a nechtěného sdílení důvěrných informací. A není to jen o vaší paranoie. V některých odvětvích, jako je finančnictví nebo zdravotnictví, jsou organizace dokonce povinny dodržovat přísné bezpečnostní standardy a 2FA je často součástí těchto požadavků. Není to jen doporučení. Je to standard.

Kde všude to můžete používat

Dvoufázové ověření byste rozhodně měli mít na bankovních účtech, sociálních sítích, e-mailech a firemních účtech. Speciálně ten e-mail. Víte proč? Přes e-mail dostávate zapomenutá hesla do dalších služeb. Takže když vám někdo hackne mail, má vlastně klíče od všeho ostatního. Většina online platforem – bankovní portály, sociální sítě, e-mailové služby, firemní aplikace – nabízí možnost aktivovat dvoufaktorové ověřování. Google byl mezi prvními, kdo to zavedl. Dnes to mají Facebook, Instagram, Dropbox, Amazon, všechny velké platformy. Využít to můžete i u služeb Seznam.cz, Canvy nebo třeba Fakturoidu. Nastavení není raketová věda. Většinou jdete do nastavení účtu, najdete sekci zabezpečení a tam zapnete 2FA. Typicky se vám objeví QR kód, který vyfotíte aplikací – například Google Authenticator – a je to.

Jaké metody můžete použít

SMS kódy jsou nejrozšířenější varianta. Jednoduché, všichni to znají. Ale mezi odborníky nejsou moc populární. Hackeři dokážou SMS komunikaci narušit. Proto se doporučuje používat spíš aplikace nebo hardwarové klíče. Google Authenticator je jedna z nejpoužívanějších aplikací. Bezplatná, jednoduchá, funguje na Androidu i iOS. Pak máte Microsoft Authenticator, který umí chytrou věc – u Microsoft účtů stačí v mobilu odklepnout notifikaci a jste přihlášení, žádné opisování kódů. Authy je pro náročnější. Ukládá vaše 2FA hesla do cloudu, takže když vyměníte telefon, nemusíte všechno znovu nastavovat. Ale pozor, zapomenete-li hlavní kód, máte problém. Pro začátečníky tedy ne úplně ideální.

Na co si dát pozor

Co když ztratíte telefon? Nebo se vám pokazí? Najednou nemáte přístup nikam. Proto je chytrý nápad si QR kódy při nastavování uložit. Screenshot, vytisknutí na papír, uložení na flash disk. Cokoli, co není v tom samém telefonu. Většina služeb umožňuje vygenerovat jednorázové záložní kódy – typicky osm nebo deset – které můžete použít místo aplikace. Prostě si je někam bezpečně schováte a v případě nouze je použijete. A ještě jedna věc. Ani 2FA není neprůstřelné. Existují útoky typu Man-in-the-middle, kdy útočník čeká mezi vámi a webovou stránkou a snaží se zachytit kódy. Nebo takzvaný MFA flooding, kdy vás zahltí přivalem notifikací a vy je omylem potvrdíte. Prostě buďte při zadávání kódů opatrní a nikdy je nesdílejte s nikým.

Je to pro vás nebo ne?

Zdánlivá složitost procesu by vás neměla odradit. Několik dalších momentů strávených při ověřování identity se může stát klíčovými v prevenci ztráty důležitých údajů. Dvoufázové ověření je dnes prostě standard. Není to nadstandard pro paranoiky, není to něco jen pro firmy. Je to základní bezpečnostní hygiene jako mýt si ruce. Zavést tuto ochrannou vrstvu je důležitým krokem k ochraně důvěrných informací a minimalizaci rizika útoků. Takže jestli jste to ještě nezapli, vyčleňte si hodinku. Při nastavování prvního účtu to možná nepůjde bez zádrhelů, ale jakmile se to jednou naučíte, postup bude už vždy totožný. A pak budete mít klid. Protože vaše data budou o dost bezpečnější než včera.