
Unreal Engine 6: Revoluce v multithreadingu klepe na dveře
Víte, co vždycky miluju na herním průmyslu? Že se pořád něco děje. Zvěsti už delší dobu mluvli o UE6, ale teprve teď nedávno Tim Sweeney, šéf Epic Games, konečně promluvil. Musím říct, že to zní fakt zajímavě. Pojďme se podívat, co nás čeká a co to znamená pro budoucnost her.
První střípky informací
Představte si, že sedíte u počítače, hrajete svou oblíbenou hru a najednou – pád FPS a prvotřídní sekaná. Kdo by to občas neznal. No, zdá se, že Epic Games to chce konečně změnit. Tim Sweeney v rozhovoru s Lexem Friedmanem prozradil, že první verze UE6 bychom měli vidět za dva až tři roky. To není zas tak daleko, když si uvědomíte, jak velké změny se chystají. UE6 nebude jen kosmetická úprava – tentokrát jde o řešení opravdových problémů, které vývojáře trápí roky. Není to jako přechod z UE4 na UE5, kdy nás ohromil vizuál. Teď jde o to, co se děje "pod kapotou" – a věřte mi, bude to stát za to!
Konečně konec záseků?
Frustrovalo vás někdy, když váš super výkonný počítač nezvládal některé hry? Není to vaše chyba – současné verze UE4 a UE5 totiž při simulaci používají jen jedno jádro procesoru, i když máte k dispozici třeba šestnáct! Je to, jako byste měli Ferrari, ale mohli jet jen na první rychlostní stupeň. UE6 tohle konečně změní – plný multithreading znamená, že engine bude využívat všechna jádra procesoru najednou. V praxi? Plynulejší hraní, vyšší FPS a mnohem méně těch otravných momentů, kdy hra zamrzne zrovna ve chvíli, kdy máte na mušce hlavního bosse. Pokud jste tedy už delší dobu přemýšleli nad upgradem vašeho herního počítače nebo herního notebooku, s novým UE6 z něj vytřískáte maximum.
Konec zmatků pro vývojáře
Představte si, že jste kuchař a máte dvě různé kuchyně – v každé trochu jiné ingredience a náčiní. Přesně tak to teď vypadá pro vývojáře. Momentálně existuje klasický Unreal Engine 5 a speciální verze pro Fortnite. Je v tom trochu chaos. "Máme dvě různá chapadla pokroku," přiznal Sweeney. V překladu to znamená, že některé super funkce jsou dostupné v jedné verzi, ale ne v druhé. UE6 tohle sjednotí do jedné platformy – jako když konečně spojíte ty dvě kuchyně do jedné super vybavené. Vývojáři budou mít všechno po ruce, ať už dělají cokoliv.

AI, která vám pomůže (ale nesebere práci)
Umělá inteligence je všude a ani UE6 nebude výjimkou. Ale není to tak, že by roboti vytlačili lidské vývojáře. AI bude spíš jako super šikovný asistent, který výrazně usnadní práci. Představte si to: "Hej, AI, udělej tuhle budovu o pět pater vyšší" nebo "Změň tuhle krajinu na pouštní prostředí" – a bum, je to hotové. Žádné hodiny modelování, jen jednoduché příkazy.
Metaverse není jen buzzword
Epic má velké plány. UE6 by měl zvládnout simulaci světů s desítkami milionů hráčů v jednom prostoru. Žádné rozdělování do serverů, žádné "instanceí" – prostě jeden obrovský svět pro všechny. K tomu mají nový programovací jazyk Verse, který tohle všechno umožní. Je to jako když místo stavby z lega přejdete na skutečné stavební bloky – mnohem větší možnosti a stabilnější základy.
Hry jako živé platformy
Sweeney má vizi, že hry budoucnosti nebudou jen jednorázové zážitky, ale spíš platformy – sdílené světy, kde miliony tvůrců budují obsah s AAA kvalitou, ale s otevřeností jako Roblox nebo Fortnite. UE6 má být mostem do téhle budoucnosti – ne jen nástrojem pro vývojáře, ale základem propojených virtuálních světů, kde se budeme potkávat. Celé filmové studio pro každého – taková je jejich vize.

Co trápí UE5 a jak to UE6 vyřeší
I když je UE5 vizuálně ohromující, má své problémy. Hry na něm často trpí výkonovými problémy, a to hlavně kvůli té jednojádrové simulaci. Je to jako mít Ferrari s motorem od Trabantu – vypadá skvěle, ale pod kapotou to není ono. Srovnejte to třeba s aktuálním UE5.5 a jeho technologií MegaLights – tisíce světelných zdrojů najednou, všechny s realistickými stíny. Úžasné! Ale představte si, jak by to teprve vypadalo, kdyby to běželo na všech jádrech procesoru...
Kdy si zahrajeme první hry na UE6?
První preview verze UE6 by měla vyjít kolem roku 2027, ale na plnohodnotné hry si počkáme do let 2029-2030. Je to ještě kus cesty, ale čekání bude stát za to. Vývoj velkých her trvá roky, takže první velké tituly na UE6 se objeví nejspíš až na přelomu desetiletí. Mezitím si můžeme užívat aspoň revoluce v UE5.5 s MegaLights.
Unreal Engine dobývá herní svět
Unreal Engine se stává standardem v herním průmyslu. Na UE5 už běží nebo se chystá spousta velkých titulů – nový Zaklínač 4, budoucí Cyberpunk, Mafia: The Old Country, Marvel 1943: Rise of Hydra, Killing Floor 3, Borderlands 4, Avowed, Gears of War: E-Day, S.T.A.L.K.E.R. 2 nebo remake Silent Hill 2. Je to jako když všichni filmaři najednou začnou používat stejný typ kamery – ne proto, že by museli, ale protože je prostě nejlepší. A to zvyšuje motivaci Epicu, aby UE6 posunul na úplně jinou úroveň.

