Když se sen o galaxii daleko, daleko odtud změní v noční můru aneb Ubisoft zase brečí nad něčím, co si způsobil sám

Star Wars Outlaws mělo být kouzelným klíčkem k úspěchu. První otevřený svět z prostředí Hvězdných válek. Hra byla vydána 30. srpna 2024 pro PlayStation 5, Windows a Xbox Series X/S a slibovala, že konečně dostane do rukou hráčů galaxii, kterou si budou moci prozkoumat podle svých představ. Jenže místo oslavy úspěchu se stal podzim roku 2024 pro francouzský Ubisoft existenční krizí, která nadále pokračuje. Nedávno se studio nechalo slyšet, že čekalo mnohem lepší čísla a prodeje.

Když očekávání potkají realitu

Ubisoft otevřeně přiznal, že nedosáhl svých prodejních cílů s touto akčně-dobrodružnou hrou. Příběh sleduje Kay Vess, mladou podvodnici, která se vydává na cestu po galaxii mezi událostmi Impéria vrací úder a Návratu Jediho. Má sestavit tým pro obří loupež, aby unikla zločineckému syndikátu. Na papíře to zní skvěle. V praxi? No, někdy prostě realita nekoresponduje se sny. Ubisoft očekával výrazně vyšší čísla. Analytik JP Morgan Daniel Kerven původně odhadoval prodej 7,5 milionu kusů do konce roku, nyní však snížil odhad na 5,5 milionu. To je pokles o celé dva miliony kopií. Pro firmu, která vsadila všechno na jednu kartu, je to devastující rána.

Technické problémy a vymlouvání

Hned po vydání se začaly objevovat technické problémy. Hra trpěla bugy, kvůli kterým museli někteří hráči mazat své uložené pozice a začít úplně znovu. To není zrovna to, co chcete slyšet o hře, na kterou jste čekali roky. Navíc náklady na vývoj byly o 30% vyšší než u předchozího titulu Assassin's Creed Mirage. Jenže CEO Yves Guillemot našel zajímavou výmluvu. Podle něj hra "trpěla tím, že byla vydána v době, kdy značka Star Wars procházela trochu rozbouřenými vodami". Jinými slovy: není to naše chyba, problém je v samotné značce Star Wars. Trochu jako když v restauraci obviníte zákazníky, že mají špatný vkus, místo abyste uznali, že jídlo prostě není dobré.

Kdy se studio samo zahání do kouta

Tady je ten problém – jiné nedávné projekty ze světa Star Wars slavily úspěch. Například Star Wars Jedi: Survivor z roku 2023 si vedl velmi dobře a získal kladné recenze i solidní prodeje. Takže možná přece jen není problém ve značce, ale v tom, jak ji Ubisoft uchopil? Studio se pokusilo situaci zachránit. Začalo vydávat opravné patche, vylepšovat stabilitu hry a nabídlo i demo. Bohužel, když se hra konečně dostala na Steam v listopadu 2024, měla maximálně pouhých 834 současně hrajících hráčů. To je číslo, které by mohlo dosáhnout i malý nezávislý titul.

Domino efekt, který nikdo nechtěl

Star Wars Outlaws se stalo jen špičkou ledovce problémů Ubisoftu. Akcie společnosti klesly od začátku roku 2024 o 50% a od svých maxim z roku 2018 dokonce o 88%. To je číslo, které bolí i při čtení. V roce 2023 Ubisoft zaznamenal masivní ztrátu 494 milionů EUR. A i když se v roce 2024 dostali do zisku, jejich čistá marže činila pouze 6,8% ve srovnání s více než 17% u Electronic Arts a 19% u Tencent. Prostě řečeno – i když vydělávají, vydělávají podstatně méně než konkurence.

Hráči už nemají trpělivost

Reakce hráčské komunity byla tvrdá. "Modlím se pro krach Ubisoftu," přidává jeden z komentujících na sociálních sítích. Možná to zní krutě, ale odráží to frustraci lidí, kteří už roky vidí, jak jejich oblíbená studia vydávají hry plné chyb a pak se vymlouvají na cokoliv, jen ne na vlastní nekompetenci. Problém je hlubší. Posledním skutečným hitem Ubisoftu, který na Metacritic dosáhl skóre přes 80/100, byl Assassin's Creed Odyssey v roce 2018. To už je šest let! Za tu dobu se technologie posunuly dopředu, expectations hráčů narostly, ale kvalita her Ubisoftu zůstala pozadu.

Krize, která jde za hranice jedné hry

Star Wars Outlaws nebylo jediným problémem. Ubisoft musel také čelit neúspěchu free-to-play střílečky XDefiant a odkládat vydání Assassin's Creed Shadows. Je to jako když se vám všechno rozpadne najednou. Hedgeový fond AJ Investments dokonce požaduje změnu generálního ředitele a stažení společnosti z burzy. To není jen kritika – to je ultimátum. Investoři ztrácejí trpělivost s vedením, které evidentně nezvládá navigovat v současném herním průmyslu.

Když se firma snaží najít viníky všude kromě zrcadla

Nejabsurdnější na celé situaci je, že Ubisoft hledá viníky všude možně. Obviňují stav značky Star Wars, technické problémy, které "byly vyřešeny v prvních týdnech". Ale možná by bylo lepší se podívat do zrcadla a přiznat si, že problém může být v jejich přístupu k vývoji her. Moderní hráči jsou náročnější než kdy dřív. Mají přístup k recenzím, streamům, demo verzím. Nejde je oklamat slabou hrou zaballenou do krásného marketingu. A Star Wars Outlaws bohužel ukázalo, že i s tak silnou značkou jako Star Wars se nedá prodávat průměr.

Co to znamená pro budoucnost

Spekuluje se dokonce o tom, že by Ubisoft mohl přejít do soukromých rukou, přičemž by ho ovládla rodina Guillemotových v čele se současným CEO a čínský Tencent. Možná je to právě to, co firma potřebuje – radikální změnu přístupu. Pravda je, že Ubisoft si způsobuje problémy sám. Místo toho, aby se soustředil na kvalitu, dlouhodobě preferuje kvantitu. Místo inovací se spoléhá na zavedené formule. A místo toho, aby si přiznal chyby, hledá výmluvy. Star Wars Outlaws mělo být jejich vykoupením. Místo toho se stalo symbolem všeho, co je s současným Ubisoftem špatně. Snad si z toho firma vezme ponaučení, než bude příliš pozdě.