The Outer Worlds 2: Galaxie plná korporátního šílenství se vrací

Dlouhé čekání pro všechny fandy Outer Worlds je u konce! Nažhavte svoje herní počítače a herní notebooky , protože druhý díl vyjde 29. října 2025 a s tímto oznámením dostáváme konečně konkrétní představu o tom, co nás v pokračování oblíbeného sci-fi RPG od studia Obsidian Entertainment čeká.

Kdy, co, kde?

Hra bude dostupná na PC, Xbox Series X|S a poprvé v historii série také na PlayStation 5. Majitelé Sony konzolí si tak konečně budou moci vychutnat specifický humor a satirické pohledy na korporátní kulturu, které první díl proslavily. Pro hráče v ekosystému Microsoftu je připravena další dobrá zpráva - hra bude dostupná hned v den vydání prostřednictvím Xbox Game Pass, což znamená, že si ji předplatitelé budou moci zahrát bez dalších nákladů. Cesta k tomuto okamžiku nebyla jednoduchá. Od prvního oznámení v roce 2021 prošla hra dlouhým vývojem a teprv nedávno dostala svůj první gameplay reveal během The Game Awards v prosinci loňského roku. Původní oznámení bylo vtipné, ale prakticky prázdné - trailer si dělal srandu sám ze sebe a obsahoval hlavně humor místo konkrétních informací o hře.

Nová kolonie Arcadia skrývá nebezpečná tajemství

Druhý díl nás zavede do zcela nového prostředí, které slibuje být ještě větší a komplexnější než světy z první hry. Děj se tentokrát odehraje na nové kolonii jménem Arcadia, která se zmítá v konfliktu několika soupeřících frakcí. Vývojáři už dříve potvrdili, že se The Outer Worlds 2 bude odehrávat v nové sluneční soustavě a s novými postavami, takže se nemusíte obávat, že budete potřebovat znalost prvního dílu k plnému pochopení příběhu. Nová hra bude fungovat jako samostatný příběh, i když můžeme očekávat odkazy a náznaky na události z prvního dílu. V roli agenta Terrestriálního direktorátu budete prošetřovat tajemství revoluční technologie pohonu, která vznikla právě na Arcadii a která možná stojí za eskalací celé krize. Zatímco se jednotlivé mocenské skupiny přetahují o kontrolu nad kolonií, v pozadí narůstá hrozba, která by mohla ohrozit nejen Arcadii, ale potenciálně celou galaxii. Vaše rozhodnutí a schopnosti budou klíčové pro určení osudu této vzdálené kolonie. Arcadia není jen další planeta k prozkoumání. Je to živoucí, dýchající svět plný konfliktů, kde každá volba má důsledky. Vývojáři slibují, že prostředí bude reagovat na vaše činy mnohem intenzivněji než v prvním díle, což by mělo vytvořit pocit skutečného vlivu na dění kolem vás.

Tři frakce s radikálně odlišnými vizemi

Jednou z nejzajímavějších novinek jsou tři frakce s fundamentálně odlišnými vizemi toho, čím by lidstvo mělo být. Každá z těchto skupin má vlastní filozofii, metody a cíle, které se často dostávají do přímého konfliktu s ostatními. The Protectorate představuje vojenský režim s nekonečnými zdroji, který věří, že lidé jsou nejšťastnější, když nemusí přemýšlet sami za sebe. Jejich motto "Pořádek je mír, poslušnost je pohodlí" dokonale vystihuje jejich přístup k vládnutí. Slibují bezpečnost a stabilitu výměnou za svobodu rozhodování, což může znít lákavě pro ty, kdo jsou unavení chaosem a nejistotou. Auntie's Choice reprezentuje hlučnou, usměvavou fúzi společností Auntie Cleo's a Spacer's Choice, která slibuje svobodu a naplnění. Jejich přístup je typicky korporátní - vaší jedinou skutečnou volbou bude, který z jejich produktů budete potřebovat jako další. Představují klasickou kapitalistickou vizi budoucnosti, kde je vše komodita a každý problém má řešení v podobě správného produktu. Nejfascinující skupinou je The Order of the Ascendant - bývalí vědci přeměnění ve futuristy založené na víře, kteří jsou odhodláni zdokonalit lidstvo vyřešením Univerzální rovnice. Uctívají matematické vzorce, snaží se předpovídat budoucnost pomocí složitých výpočtů a provádějí rituály v laboratořích s děsivou precizností. Jejich víra v sílu vědy a matematiky je absolutní, což z nich činí možná nejnebezpečnější frakci ze všech.

Rozšířené možnosti a vylepšené mechaniky

Pokračování přinese značné rozšíření herních systémů. Hráči se mohou těšit na rozšířené RPG systémy, nové nedostatky, vědecké zbraně a dokonce vědecké brnění. Obsidian potvrdil, že se při vývoji silně inspiroval svou legendární hrou Fallout: New Vegas, což se projevuje zejména v komplexnosti rozhodování a jejich dopadech na příběh. Ve hře bude mnohem více propracovaný systém plížení než v prvním díle. Nepřátelé budou inteligentnější a pozornější - mohou si všimnout těl padlých protivníků a zalarmovat okolí. Hráči se ale nemusí obávat, že budou bezmocní. Budete mít k dispozici například schopnost, která nechá těla okamžitě zmizet, což otevírá nové taktické možnosti pro ty, kdo preferují tichý přístup. Do hratelnosti přibudou také nové sci-fi nástroje - skener N-Ray odhalí jinak neviditelné nepřátele a ukáže živá těla i skrz pevné překážky. Tyto technologie by měly výrazně rozšířit možnosti průzkumu a taktického plánování.

Modernizovaný bojový systém

Vývojáři se při práci na bojovém systému inspirovali v sérii Destiny a výsledek je znatelný - akce je svižnější a dynamičtější. Obzvláště působivé jsou nové možnosti manipulace s časem a prostředím. Skvělým příkladem je pasáž s vrženým granátem a následným zpomalením času, kdy můžete granát sestřelit ještě v letu. Přesto zůstávají The Outer Worlds 2 primárně RPG hrou, kde statistiky postavy a předmětů hrají klíčovou roli. Vývojáři se snažili najít rovnováhu mezi akčními prvky a klasickými RPG mechanikami, aby hra uspokojila fanoušky obou žánrů.

Zkušený tým za vývojem

Za projektem stojí zkušený tým vedený režisérem Timem Cainem, který má na kontě takové pecky jako Fallout, Pillars of Eternity nebo právě první díl The Outer Worlds. Na druhém dílu pracuje hlavně v designu úrovní, lore a komediální náplně, což zaručuje, že si hra zachová svůj charakteristický ostrý humor a satirický pohled na korporátní kulturu. Cain a jeho tým mají za sebou desetiletí zkušeností s vytvářením komplexních RPG her, kde rozhodnutí hráčů mají skutečné důsledky. Jejich přístup k vývoji her se vyznačuje důrazem na svobodu volby a různorodost řešení problémů, což jsou vlastnosti, které fanoušci The Outer Worlds oceňují.

Cenové edice a bonusový obsah

Hra bude dostupná ve dvou edicích - standardní za 79,99 USD a prémiové za 99,99 USD. Premium edice obsahuje až pětidenní předčasný přístup, DLC Pass pro dvě budoucí expanze, Corporate Appreciation Premium Pack a digitální artbook se soundtrackem. Pro ty, kdo si nejsou jisti, zda chtějí investovat do dražší verze hned, je připravena možnost upgrade za 29,99 USD. Všechny předobjednávky obsahují Commander Zane Pack s tematickým brnění, helmou, pistolí, dýkou a Earth Directorate drone companion petem. Tento balíček poskytuje hráčům jedinečné výbavní předměty, které nejsou dostupné jinými způsoby.

Co ještě čekáme

Navzdory množství odhalených informací stále máme před sebou několik nezodpovězených otázek. Systémové požadavky pro PC verzi zatím nebyly oficiálně oznámeny, což může znepokojovat hráče s méně výkonnými počítači. Stejně tak nejsou k dispozici informace o případné oficiální české lokalizaci. Zkušenosti z prvního dílu naznačují, že The Outer Worlds 2 pravděpodobně oficiální českou lokalizaci obsahovat nebude. Vždy je tu ale naděje, že se překladu ujme některý z fanouškovských překladatelských týmů, které mají s lokalizací podobných her bohaté zkušenosti.

Cesta od oznámení k vydání

Vývojové studio prošlo dlouhou a občas nejistou cestou od prvního oznámení. Původní trailer z roku 2021 byl sice vtipný, ale prakticky neposkytl žádné užitečné informace o hře. Obsahoval hlavně sebeironické komentáře o tom, jak vývojáři ještě vlastně nic nedodělali kromě názvu. Od té doby se toho hodně změnilo. Hra dostala své první gameplay ukázky, vývojáři odhalili konkrétní mechaniky a systémy, a konečně máme i datum vydání. Cesta k tomuto bodu nebyla vždy hladká, ale výsledek vypadá slibně.

Očekávání a konkurence

The Outer Worlds 2 vstupuje na trh v době, kdy je konkurence v žánru sci-fi RPG obzvláště silná. A zároveň slabá, pokud hledáte nějakou epickou space operu. (Ano, fňuk, fňuk. Nic ani zdaleka podobného Mass Effectu). Říjen 2025 bude nejspíš nabitý měsíc plný velkých herních vydání, takže bude zajímavé sledovat, jak si hra povede proti konkurenci. Fanoušci si ale mohou být jisti jednou věcí - pokud bude pokračování držet stejnou kvalitu herního designu jako první díl, má všechny předpoklady stát se skvělou RPG hrou. Otázkou zůstává pouze to, zda dokáže překonat vysoká očekávání a najít si své místo mezi ostatními velkými tituly plánovanými na konec roku.