
The Book of Aaru: Když čeští vývojáři předvedou, jak se to dělá
Představte si, že jste malá parta nadšenců rozházená po celé republice a sníte o tom vytvořit hru, která by se neztratila vedle velkých studií. Přesně takový příběh píše české Amenti Studio se svým debutovým titulem The Book of Aaru. A víte co? Docela se to povedlo. Pokud jste fanoušci Roguelite žánru, tak už žhavte svoje herní počítače a herní notebooky.
Malé studio ukázalo světu, že velikost není všechno
Za The Book of Aaru stojí skutečně malý tým. Amenti Studio začínalo jako startup s jedním investorem a jedním vývojářem. Dnes je to parta nadšenců rozházená po celé České republice, která ukazuje, že když máte vizi a vytrvalost, můžete vytvořit něco výjimečného. Zajímavé je, že hra podporuje jedenáct jazyků včetně češtiny, což ukazuje mezinárodní ambice studia. Není to jen lokální projekt pro české hráče, ale pokus oslovit celý svět. A soudě podle prvních reakcí se to daří. Na Steamu má hra zatím stoprocentně pozitivní hodnocení, což je pro debut neuvěřitelný úspěch.

Egypt, jak ho ještě neznáte
Zapomeňte na všechno, co si myslíte, že víte o starověkém Egyptě. The Book of Aaru vás vezme na cestu do světa, kde se pyramidy mísí s pokročilými technologiemi a kde faraonové možná používali něco víc než jen zlato a hieroglyfy. Je to taková směsice, která by na papíře nemusela fungovat, ale v praxi je naprosto úchvatná. Hlavní hrdinkou je Emily Sands, dobrodružka z dvacátých let minulého století, která se vydala hledat Osiridův chrám a nějak se jí to nepovedlo podle plánu. Místo triumfálního návratu s pokladem se ocitla prokletá a zbavená lidskosti v labyrintu plném pastí. Představte si to jako kombinaci Indiana Jonese a Resident Evil, jen s egyptskou příchutí a izometrickou perspektivou.
Hratelnost, která vás neomrzí
Tady začíná ta opravdu zajímavá část. The Book of Aaru není jen další hra, kde běháte a mlátíte do všeho, co se hýbe. Je to sofistikovaný systém, kde každý pohyb má význam a každé rozhodnutí může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Vývojáři se inspirovali u Hades a Curse of the Dead Gods, ale nedělali jen kopii. Přidali vlastní nápady, které hru posouvají někam úplně jinam. Nejzajímavější je asi mechanismus zpomalování času. Není to jen nějaká levná pomůcka pro začátečníky, ale skutečný herní prvek, který můžete proměnit v devastující zbraň. Když se naučíte využívat tento systém správně, začnete se cítit jako Matrix v akci. Kombinace s duálními zbraněmi a možností řetězit kombo útoky vytváří soubojový systém, který je snadný na pochopení, ale těžký na zvládnutí. Co mě ale nadchlo nejvíc, je přístup k prostředí. Místo toho, abyste jen procházeli místnostmi a snažili se dostat ven co nejrychleji, hra vás motivuje k tomu, abyste prozkoumávali každý kout, ničili věci kolem sebe a hledali skryté poklady. Každá rozbitá váza nebo zničená zeď může obsahovat materiály, které vám pomohou vylepšit postavy přímo během průchodu.

Každý průchod je jiný příběh
Roguelite žánr má jednu obrovskou výhodu – nikdy nevíte, co vás čeká za dalšími dveřmi. The Book of Aaru tohoto principu využívá naplno. Základní struktura světa zůstává stejná, takže se postupně naučíte orientovat v labyrintu, ale pasti a výzvy se mění s každým novým pokusem. Je to jako číst knihu, kde se hlavní dějová linie nemění, ale detaily příběhu jsou pokaždé trochu jiné. Systém postupu je navržený tak, že i když zemřete (a věřte mi, stane se to často), nemáte pocit, že jste ztratili čas. Každý neúspěch vás něco naučí, každá smrt vám přinese nové poznatky, které využijete v dalším pokusu. Je to návykové v tom nejlepším slova smyslu.
Vizuál, který si zaslouží pozornost
Když poprvé uvidíte The Book of Aaru v akci, pravděpodobně vás napadne, že tohle nemůže být od začínajícího studia. Výtvarný styl je prostě skvělý. Kombinace temné sci-fi atmosféry s mystickými egyptskými motivy vytváří něco, co jsem v herním světě ještě neviděl. Není to ani příliš temné, ani příliš barevné – prostě tak akorát. Každá místnost vypráví svůj vlastní příběh. Nemusíte číst dlouhé texty nebo poslouchat nudné dialogy. Stačí se rozhlédnout kolem sebe a pochopíte, co se tady odehrálo. To je skutečné umění – vyprávět příběh prostřednictvím prostředí. A navíc hra není náročná na hardware, takže si ji můžete užít i na starším počítači.

Pro koho tahle hra je a pro koho není
Budu s vámi upřímný – The Book of Aaru není pro každého. Pokud hledáte rychlou zábavu na půl hodiny, kde si vypnete hlavu a jen si oddechnete, tohle pravděpodobně není vaše hra. Roguelite žánr vyžaduje trpělivost, ochotu učit se z chyb a postupně se zlepšovat. Na druhou stranu, pokud máte rádi výzvy, precizní souboje a postupné zdokonalování vlastních dovedností, můžete s touhle hrou strávit desítky hodin. Každý úspěšný průchod je malým vítězstvím, každé překonání obtížné sekce je důvodem k radosti.
Budoucnost vypadá nadějně
The Book of Aaru je důkazem toho, že česká herní scéna má co nabídnout světu. Malé studio ukázalo, že s kreativitou, pečlivým plánováním a vytrvalostí lze vytvořit produkt, který se nemusí stydět vedle velkých mezinárodních titulů. A to je teprve začátek – podle všeho má Amenti Studio další plány a ambice. Pokud tedy podporujete české vývojáře nebo prostě jen hledáte zajímavou hru, která vás na dlouhé hodiny přikuje k obrazovce, The Book of Aaru je rozhodně stojí za vyzkoušení. Navíc první dva týdny po vydání je hra na Steamu se slevou, takže je to perfektní čas na nákup. Věřím, že Emily Sands a její prokletá cesta egyptským labyrintem si najde svoje fanoušky i u nás doma.

