
Pragmata: Když sci-fi sen konečně dostává konkrétní podobu
Víte, jak to chodí s hrami, na které se těšíte nejvíc? Obvykle se odkládají, až vás to přestane bavit. Pragmata je přesně takový případ. Před pěti lety nám Capcom ukázal úžasně vypadající trailer s astronautem a malou holčičkou ve sci-fi světě a všichni jsme si říkali: "Tohle bude pecka!" No, od té doby jsme se dočkali pouze překládání termínů a ticha. Až doteď. Můžeme teda konečně začít žhavit svoje herní počítače a herní notebooky?
Konečně se dočkáme?
Ale hele, konečně máme světlo na konci tunelu! Během nedávného PlayStation State of Play se Pragmata vrátila s pořádnou pompou. A nejen že dostala nové datum vydání (2026, tentokrát to snad myslí vážně), ale konečně jsme viděli, jak hra vlastně funguje. Není to jen krásná grafika a atmosféra - máme tady skutečné gameplay záběry! Tahle hra si toho užila. Původně měla vyjít v roce 2022. Pak v roce 2023. Pak zmizela úplně. Vývojáři z Capcomu si z toho ale dokázali udělat srandu - nový trailer na konci ukazuje všechna ta přeškrtnutá data vydání a pak vesele hlásí "It's real" s emotikony. Aspoň mají smysl pro humor, co?

Sci-fi příběh, který má šťávu
Představte si, že se probudíte na měsíční stanici a všechno je v háji. Přesně tohle se stane hlavnímu hrdinovi Hughovi, který se v poškozené skafandrové kombinéze potuluje po zdánlivě opuštěné výzkumné základně. Jenže ono to není tak úplně opuštěné - místní umělá inteligence se totiž zbláznila a rozhodla se, že astronauti na Měsíci nejsou vítaní. Naštěstí Hugh není sám. Potkává totiž Dianu, což je androidka, která vypadá jako roztomilá holčička s blond vlasy. Tahle dvojka musí spolupracovat, jinak se z měsíční stanice nikdy nedostanou. Je to klasický setup "my dva proti celému světu", ale tentokrát doslovně ve vesmíru. Zajímavé je, že hra má jasně definované postavy s vlastními jmény a osobnostmi. Hugh dostává jméno od Diany, která se zpočátku představuje jen řadou čísel a písmen. Je v tom něco lidského, jak si vzájemně dávají jména a budují vztah uprostřed toho technologického chaosu.
Ovládání, které vás pobaví i trochu znervózní
Tady to začíná být zajímavé! Pragmata totiž není klasická hra, kde přepínáte mezi postavami nebo jen někdo někam běhá za vámi. Ne ne ne. Tady budete ovládat Hugha i Dianu současně. Současně! Představte si, že Hugh skáče s pomocí svých raketových trysek a střílí do robotů, zatímco Diana mu sedí na rameni a hackuje systémy nepřátel. Je to trochu jako když hrajete Ratchet and Clank, ale mnohem komplexnější. Hugh se stará o všechnu tu akční stránku – střílení, skákání, boj s obřími mechanickými nestvůrami. Diana má zase na starost všechno technické – hackování, řešení puzzlů, zneškodňování nepřátelských systémů. A vy musíte koordinovat oboje najednou. Možná si říkáte, jestli to nebude moc složité. No, určitě to nebude procházka růžovým sadem, ale vypadá to docela zábavně. Capcom tomu říká "two-in-one approach" a slibuje, že hackování obohatí boj o pocit strategie a vzrušení. Zkrátka budete muset myslet i střílet současně.

Když technologie potkává umění
Vizuálně vypadá Pragmata jako sen každého sci-fi fanouška. Máte tam ty studené, temné měsíční scenérie, obří vesmírné stanice, lasery létající všude kolem a roboty, kteří vypadají fakt nebezpečně. Capcom slibuje využití nejnovějších technologií včetně Ray Tracingu, takže hra by měla vypadat opravdu nádherně. Kamerový úhel připomíná nedávné remaky Resident Evil – tedy pohled přes rameno, který vám dává pocit, že jste opravdu součástí akce. Ale na rozdíl od zombie apokalypsy tady máte k dispozici raketové trysky a můžete létat po měsíčním povrchu. To zní docela cool, ne?
Proč je Pragmata tak důležitá pro Capcom
Víte co? Capcom tohle opravdu potřebuje. Posledních pár let sice vydali spoustu skvělých her jako Monster Hunter Wilds nebo Street Fighter 6, ale byly to všechno pokračování už existujících sérií. Pragmata je jejich první velká nová značka od roku 2024 a vůbec teprve jejich třetí úplně nová franšíza od roku 2000. To je docela šílené číslo, když se nad tím zamyslíte. Společnost už ukázala, že není bázlivá, když jde o riskování. Podívejte se na Exoprimal – multiplayer střílečku s dinosaury, která byla docela odvážná. Nebo Kunitsu-Gami: Path of the Goddess. Pragmata ale vypadá jako jejich největší sázka za dlouhou dobu. Je jasné, že do toho dali spoustu peněz a času. Pět let vývoje není žádná legrace. Část problému byla patrně v tom, že původní vize byla příliš ambiciózní na tehdejší technologie. Ale teď máme konzole nové generace a vývojáři měli čas to všechno pořádně promyslet.

Co můžeme čekat a kdy
Takže rok 2026. To zní jako něco z budoucnosti, ale ve skutečnosti to už není tak daleko. A upřímně? Po tom všem čekání a odkladech jsem rád, že Capcom tentokrát dává realistický termín a nespěchá. Hra vyjde na PlayStation 5, Xbox Series X|S a Steam. Takže bez ohledu na to, jakou platformu preferujete, budete si moct zahrát. To je fajn zpráva pro všechny sci-fi nadšence.
Tak co, budete čekat?
Pragmata vypadá jako hra, která si vzala to nejlepší z více žánrů. Máte tam akci, strategii, puzzle prvky, skvělý příběh a inovativní herní mechaniky. Plus to celé se odehrává ve vesmíru s cool roboty a AI, která se zbláznila – co víc si může sci-fi fanoušek přát? Jediné, co teď zbývá, je doufat, že Capcom tentokrát dodrží slovo. Po všech těch letech čekání si opravdu zasloužíme hru, která stojí za to. A podle toho, co jsme viděli, by Pragmata mohla být přesně taková hra, na kterou jsme všichni čekali. Už se nemůžu dočkat, až si budu moct zahrát!

