Oblivion znovu ožívá: Remaster legendárního RPG přišel bez varování

Bethesda opět dokázala, že umí překvapit. Bez velkého humbuku či dlouhých marketingových kampaní 22. dubna odpoledne oznámila a zároveň vydala The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered. Legendární RPG z roku 2006 se tak vrátilo v moderním kabátě pro PC, Xbox Series X/S a PlayStation 5. Pokud jste majiteli předplatného Game Pass Ultimate nebo PC Game Pass, máte k této předělávce okamžitý přístup. Je čas zapnout vaše herní počítače a herní notebooky a dát se do hraní!

Překvapivý návrat do Cyrodiilu

Toto náhlé vydání vzbudilo obrovskou vlnu zájmu. Během pouhé hodiny si hru na Steamu spustilo přibližně 80 tisíc hráčů a čísla rychle rostla až na více než 180 tisíc souběžně hrajících uživatelů. Takový úspěch bez předchozí propagace je skutečně pozoruhodný a svědčí o síle značky i nostalgii, kterou Oblivion u hráčů stále vyvolává.

Co všechno remaster přináší

Za modernizací stojí studio Virtuos (které pracuje také na připravovaném Metal Gear Solid Delta: Snake Eater). Původní základ hry byl kompletně přestavěn v Unreal Enginu 5, což přineslo výrazné grafické vylepšení. Města, nepřátelé i postavy byly vytvořeny znovu od základů, s respektem k původnímu designu. Vývojáři svou práci popisují jako "definitivní verzi" a "milostný dopis fanouškům série". Todd Howard, šéf Bethesdy, při představení remasteru připomněl zásadní význam Oblivionu pro celou sérii: "Každý díl se snažil definovat svou generaci RPG a open-world her. Oblivion byl pro nás opravdu přelomový a změnil způsob, jakým přemýšlíme o vývoji her." Technicky hra běží v rozlišení 4K při 60 snímcích za sekundu, což je oproti originálu obrovský skok vpřed. Kromě grafických vylepšení přináší remaster i několik změn v hratelnosti.

Změny v hratelnosti a obsahu

Vývojáři nevsadili pouze na vizuální stránku. Přepracovali také systém postupu postavy, který se nyní více podobá tomu ze Skyrimu. Přidali možnost sprintu, kterou označili za "nutnost v moderní hře" (i když se o ní údajně dlouze dohadovali). Doplnili nové dialogy s unikátními hlasy pro jednotlivé rasy a upravili bojový systém, kouzlení i uživatelské rozhraní. Remaster obsahuje základní hru a dvě hlavní příběhová rozšíření – Shivering Isles a Knights of the Nine. Pro náročnější hráče je k dispozici i Deluxe edice za 64,99 € (1549 Kč), která přidává unikátní sady brnění Akatosh a Mehrunes Dagon, zbraně, brnění pro koně, digitální artbook a soundtrack, a další rozšíření jako Fighter's Stronghold či Wizard's Tower.

Grafika: krok vpřed i zpět

Přechod na Unreal Engine 5 přinesl samozřejmě mnoho výhod. Hra obsahuje výrazně více detailů – hustší vegetaci, poletující motýly či lépe zpracovanou srst khajiitů. Realističtější nasvícení s technologií lumen dodává světu uvěřitelnější atmosféru. Na druhou stranu tento modernější přístup částečně tlumí původní barevnou paletu. Zatímco originál zářil svou pohádkovou, sytě barevnou krajinou (v kontrastu s pozdějším, převážně šedým Skyrimem), remaster přináší o něco střízlivější barevné podání. Pro některé veterány to může znamenat určitou ztrátu původního kouzla. Navzdory modernizaci některé prvky stále připomínají téměř dvě desetiletí starou hru. Modely některých postav, zejména elfů a daedra Sheogoratha, nejsou zcela přesvědčivé. Umělá inteligence zůstává poměrně jednoduchá a některé detaily jako absence titulků pro NPC postavy mimo dialog vzbuzují otázky.

Technické problémy a optimalizace

Jak bývá u nových her na Unreal Enginu 5 běžné, i Oblivion Remastered trápí některé hráče problémy s plynulostí a optimalizací. Zatímco části uživatelů běží hra bez problémů, druhá polovina hlásí výkonnostní potíže. Tyto problémy jsou obzvláště patrné na PC, kde různorodost hardwaru přináší různé výsledky. I přes tyto nedostatky se zdá, že nostalgie vítězí. Uživatelské recenze na Steamu jsou velmi pozitivní, s hodnocením 83 % kladných reakcí.

Skyblivion: fanouškovská alternativa žije dál

Zajímavou kapitolou je vztah oficiálního remasteru k ambicióznímu fanouškovskému projektu Skyblivion. Tento mod si klade za cíl přenést celý Oblivion do enginu Skyrimu, přidat nový obsah a přepracovat herní systémy. Mnozí se obávali, že oficiální remaster bude znamenat konec této fanouškovské iniciativy. Bethesda však prokázala velkorysost. Nejen že dala výslovně najevo, že nehodlá usilovat o ukončení vývoje modu, ale dokonce věnovala celému týmu Skyblivionu aktivační klíče nového remasteru. V dnešní době, kdy některé společnosti vedou křížové výpravy proti modderům, jde o vzácný a chvályhodný přístup. Skyblivion by měl vyjít ještě během letošního roku, bude dostupný zdarma ke stažení (vyžaduje vlastnictví Skyrimu i původního Oblivionu) a zaměří se pouze na PC platformu.