EA neudělá The Sims 5 - Když peníze vládnou nad inovací

EA oficiálně potvrdilo, že The Sims 5 se nekoná. Místo nového dílu bude společnost pokračovat v rozšiřování desítky let starého The Sims 4. Překvapení? Ne. Zklamání? Možná taky ne.

Konec éry nebo jen další marketingový tah?

Rozhodnutí, které na první pohled vypadá jako péče o komunitu, ve skutečnosti odhaluje ledovou logiku korporátní matematiky. Jasně řečeno - EA už od roku 2019 inkasovalo z The Sims 4 a jeho DLC více než miliardu dolarů. Viceprezidentka EA Kate Gormanová to samozřejmě zabalila do krásných slov. Prý nechceme, aby hráči přišli o roky budovaný pokrok. Podle jejích slov má The Sims 4 přes 80 milionů aktivních hráčů, a EA nechce, aby začínali od nuly v novém díle. Zní to skoro noblesně, ne? Jenže realita je brutálnější.

Matematika nenažranosti

Pokud by si někdo chtěl koupit všechna dostupná DLC pro The Sims 4, zaplatil by přes 26 tisíc korun. To není překlep. Dvacet šest tisíc za jednu hru a její rozšíření. Částka, za kterou si koupíte slušné auto. EA si postavilo perfektní perpetuum mobile vydělávání peněz. Proč riskovat nový díl, když můžou donekonečna cpát do čtyřky další a další placené obsahy? Už v roce 2014 EA cílilo na miliardové zisky z mikrotransakcí a DLC. Deset let později mají svůj cíl nejen splněný, ale daleko překročený. Project Rene, který měl být The Sims 5, se teď transformuje do něčeho úplně jiného. Už to nebude plnohodnotný nástupce, ale spíš experimentální vedlejší projekt zaměřený na multiplayer. Chytře vymyšlené - místo jednoho velkého rizika si EA vytvoří další revenue stream.

Hráči jako dojná kráva

Představte si, že máte restauraci. Místo aby jste vylepšovali celé menu, začnete účtovat zvlášť za sůl, pepř, příbory a dokonce i za to, že si můžete sednout ke stolu. Přesně takto funguje model EA s The Sims. V roce 2023 EA vydělalo na mikrotransakcích 4,3 miliardy dolarů, přičem FIFA Ultimate Team tvořilo téměř polovinu těchto zisků. The Sims jsou dalším zlatým vejcem této strategie. Co to znamená pro běžného hráče? Že si za základní hru, která je sice zdarma, ale bez rozšíření prakticky nehratelná, postupně zaplatí víc, než by stály tři AAA tituly dohromady. A když už budou mít sbírku rozšíření za tisíce, EA jim řekne: "Hele, nemůžeme vám udělat pětku, protože byste přišli o všechno, co jste si koupili."

Technická stagnace maskovaná jako péče

The Sims 4 vyšlo v roce 2014 a EA nyní slibuje jeho "modernizaci" a technické vylepšení. Zní to jako dobrá zpráva, ale ve skutečnosti jde o přiznání selhání. Hra je technicky zastaralá, buggy a její engine už dávno dosáhl svých limitů. Místo čisté pásky s novým dílem si EA vybral cestu patchování a dolaďování desítky let staré architektury. Je to jako kdyby se někdo rozhodl renovovat padesát let starý byt místo stavby nového domu. Možná to něčemu pomůže, ale základní problémy to nevyřeší. EA dokonce ustanovilo speciální tým, který se má zaměřit na opravy hlavních technických problémů hry. Když potřebujete celý tým jen na to, aby opravoval to, co nefunguje, možná je čas začít znovu.

Multiplayer jako kouřová clona

Project Rene má prinést multiplayer do světa The Sims, což EA prezentuje jako velkou inovaci. Jenže multiplayer v The Sims už jednou zkusili s The Sims Online. Výsledek? Naprostý propadák, který museli zrušit. EA se spoléhá na nostalgie a na to, že současní hráči si nepamatují předchozí fiasko. Multiplayer ve hře o kreativní budování a příběhech virtuálních postav zní dobře na papíře, ale v praxi se ukázal jako kontraproduktivní. The Sims jsou útočiště před světem, místo, kde si můžete v klidu hrát podle svých pravidel. Přidání dalších lidí do rovnice často tento pocit ničí.

Komunita jako rukojmí

Nejchytřejší na celé strategii EA je způsob, jak využívají vlastní komunitu jako rukojmí. "Nechceme, aby komunita začínala od nuly. To by nebylo fér ani hráčsky přívětivé," říká Laura Miele. Kdo komunitu do této situace dostal a přinutil nakupovat rozšíření za tisíce korun, a pak jim řekl, že kvůli těmto investicím nemůže udělat nový díl? Je to jako kdyby vám dealer drog řekl, že vám nemůže prodat čistou drogu, protože už jste závislí na té špinavé, a bylo by škoda přijít o tolerance.

Budoucnost bez inovací

EA chce "zrušit model pokračování" a vytvořit "masivní Sims platformu". V překladu to znamená: nebudeme dělat nové hry, ale budeme donekonečna rozšiřovat tu starou. Inovace vyžaduje odvahu začít znovu a riziko, které EA demonstrativně odmítá. Přesně to, co EA demonstrativně odmítá.

Peníze vs. zážitek

The Sims byly vždy o kreativitě, svobodě a možnosti tvořit vlastní svět. Ironické je, že společnost, která tyto hry vydává, se sama rozhodla žít v rigidním světě spreadsheetů a čtvrtletních zisků. EA už dvakrát získalo titul "nejhorší společnost Ameriky" a současný model jim vydělává příliš dobře na to, aby riskovali změnu. Prozatím nás čeká jen nekončící proud DLC pro deset let starou hru. A EA? Ty si mezitím spočítají zisky.