Metal Eden: Návrat polských cyberpunk střelců

Osm let po kultovním Ruineru se studio Reikon Games vrací s Metal Eden – sci-fi střílečkou první osoby, která kombinuje brutální akci s akrobatickými prvky. Hra oficiálně dorazila 2. září na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S, ale cesta k vydání nebyla jednoduchá. Po propuštění 80% týmu a odkladu z původního květnového termínu se zdálo, že projekt může skončit v propadlišti dějin. Naštěstí se nestalo. Metal Eden slibuje frenetickou akci pro fanoušky, které nenadchl Doom: The Dark Ages. Tak nažhavte svoje herní počítače a herní notebooky a pojďte se společně podívat, co studio navařilo.

Reikon Games: Od Ruineru k Metal Eden

Studio Reikon Games má za sebou bouřlivou historii. Založené v roce 2014 bývalými vývojáři z CD Projekt Red a Techland, proslulo především díky twin-stick střílečce Ruiner z roku 2017. Recenzenti ji popsali jako "adrenalinový nárůst podobný cyberpunkovému Hotline Miami" a získala si kultovní status mezi fanoušky cyberpunkové estetiky. Počátkem roku 2024 studio propustilo kolem 60 lidí, což představovalo zhruba 80% zaměstnanců. Vypadalo to, že Metal Eden může skončit jako další oběť herního průmyslu. Naštěstí se ukázalo, že projekt přežil a dokonce dostal vydavatele v podobě Deep Silver. V pozitivnějším duchu se letos v srpnu objevila zpráva, že Ruiner bude adaptován do celovečerního filmu Universal Pictures pod vedením režiséra Wese Balla a producenta Davida Leitche. Metal Eden představuje velký skok vpřed. Zatímco Ruiner byl twin-stick shooter s izometrickou perspektivou, nová hra se vrhá do plného 3D světa jako first-person shooter postavený na Unreal Engine 5. Vizuálně má nepopiratelný lesk drahého projektu ve srovnání s retro vizuály většiny současných boomer shooterů.

Příběh o umělé inteligenci a lidskosti

Příběh Metal Eden se odehrává v dystopickém světě, kde lidské vědomí překročilo hranice těla. Pokročilá HYPER UNIT ASKA je poslána na sebevražednou misi zachránit CORES občanů z monolitického města MOEBIUS – kdysi naděje lidstva, nyní smrtelná past. Město navrhli Inženýři, aby v něm ubytovali lidstvo v hnijících celách. Nový story trailer odhaluje Ascinu skrytou minulost, jak konfrontuje devastující dědictví Erosion Bomb a vlastní transformaci z člověka na zbraň. Hra tak nabízí typickou cyberpunkovou tematiku o umělé inteligenci, přenosu vědomí a otázce, co nás vlastně dělá lidskými. Strach ze smrti ale nečekejte – díky biomechanické 3D tiskárně a přenosu vědomí se hlavní hrdinka může po každém pádu znovu zrodit.

Hratelnost: Doom meets Ghostrunner

Metal Eden kombinuje rychlou střelbu s akrobatickými prvky. Gameplay je nejlépe popsán jako Doom crossed with Ghostrunner. Hráči budou dash, grapple a wall-run skrz Internal Defence Corps pomocí pokročilých parkourových dovedností. K dispozici bude jetpack a gravitační háky a zajímavá mechanika Armored Ramball, která připomíná Morph Ball a kombinuje parkour s válčením. Aska je pokročilý bojový android specializovaný na průzkumné mise, poháněný Phantom Core. Hráči budou bojovat proti rozmanitému týmu tvrdých, agilních mecha jednotek a elementárních sil, extrahovat energetické jádra a ničit štíty Internal Defence Corps. Hra bude obsahovat 8 unikátních misí v ručně vytvořeném světě. Co se týče progresu, hra slibuje robustní skill tree. Není přehlcující, ale nabízí příležitosti pro zajímavé budování sestavy postavy, což umožní různé herní styly a přístupy k soubojům.

Cesta k vydání a demo

Původní plán byl jiný. Metal Eden se měl objevit 6. května, ale byl odložen. V rozhodnutí sehrála velkou roli zpětná vazba od hráčů z demoverze. Odklad byl založen na zpětné vazbě hráčů ohledně Asčiny agility a rozmanitosti zbraní. Demo je stále dostupné na všech platformách včetně Steamu. První reakce jsou smíšené. Někteří recenzenti zmiňují, že hra působí trochu mělce a nedopečeně – nemá dostatek nepřátel nebo rozmanitosti útoků. Na druhé straně hráči chválí rychlé a responzivní ovládání a výraznou vizuální stránku a zábavný combat. Najde se i pár technických problémů. Někteří hráči hlásí trhání obrazu na PS5 Pro v performance módu a problémy s audio designem. Kritizují také přechody mezi cutscenami a gameplayem nebo příliš hlasitý konfirmační zvuk zabití.

Konkurence a vydání

Metal Eden vyjde v náročném období. Původně měl vyjít jen devět dní před vysoce očekávaným Doom: The Dark Ages, což by mohlo způsobit zastínění. Září ale také není prázdný měsíc pro hry, takže konkurence bude stále tvrdá. Finální datum vydání bylo stanoveno na 2. září 2025 pro PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Vydává Deep Silver pod křídly PLAION. Za správnou cenu a při správné délce má Metal Eden potenciál být zabijáckým sci-fi střeleckým zážitkem. Zbývá jen doufat, že finální verze vyřeší problémy odhalené v demu. Metal Eden působí jako mashup nejlepších prvků současných sci-fi stříleček, ale bude záležet na execuci. Studio Reikon ukázalo s Ruinerem, že umí vytvořit nezapomenutelný zážitek. Teď je otázka, jestli se jim to podaří zopakovat ve 3D světě.