
Mafia: Domovina - nová hra konečně míří tam, kde to všechno začalo
Po letech čekání se konečně dočkáváme nové Mafie a tentokrát se vývojáři rozhodli jít až ke kořenům. Mafia: Domovina vás vezme na Sicílii roku 1900, kde uvidíte, jak vznikala ta nejslavnější zločinecká organizace. Žádné americké městečko, ale přímo domov Cosa Nostry. A vypadá to, že si Hangar 13 vzalo k srdci kritiku na trojku a vrací se k tomu, co Mafia umí nejlíp.
Kdo to dělá a kdy to vyjde
Za vývojem stojí Hangar 13, které už má s Mafií zkušenosti. Šéfuje projektu Alex Cox a celý tým se snaží napravit reputaci po ne úplně vydařené trojce. Tentokrát vsadili na Unreal Engine 5 a podle toho, co jsme viděli v trailerech, vypadá to opravdu slušně. Hra vyjde 8. srpna 2025 na PlayStation 5, Xbox Series X/S a PC přes Steam. Standardní verze bude stát 50 dolarů, deluxe za 60 dolarů obsahuje navíc speciální zbraně, kostýmy a vozidla. Pokud si hru předobjednáte, dostanete jako bonus gravírovanou brokovnici Lupara Tradituri. Srpen je pomalu za dveřmi, jsou vaše herní počítače a herní notebooky připravení?

Příběh Enza Favary
Hlavní hrdina se jmenuje Enzo Favara a má za sebou těžké dětství – pracoval jako dřina v sírných dolech na Sicílii. Teď má šanci dostat se do zločinecké rodiny Torrisi a konečně si udělat jméno. Jenže nic není zadarmo a Enzo si bude muset zasloužit respekt v prostředí, kde se chyby odpouštějí těžko. Příběh se odehrává ve fiktivním městě San Celeste, známém z druhé Mafie. Hlavní zápletka se točí kolem konfliktu mezi rodinami Torrisi a Spadaro, kde se Enzo musí zorientovat a prokázat loajalitu.
Návrat k lineárnímu příběhu
Největší změna oproti trojce je návrat k lineárnímu příběhu. Žádné otevřené světy s tisíci vedlejšími úkoly, ale zaměření na silný příběh a atmosféru. Nick Baynes ze studia to nazývá "zaměřený, lineární zážitek" a slibuje kvalitní vyprávění s autentickým prostředím. Hra vás sice nechá volně prozkoumávat Sicílii, ale vede vás hlavní dějovou linkou. To je přesně to, co fanoušci po trojce chtěli slyšet.

Jak se to hraje
Combat systém kombinuje střelbu s novými prvky typickými pro tu dobu. Souboje noži budou hrát důležitou roli – styletto byl tehdy běžná zbraň a umět s ním zacházet mohlo zachránit život. Samozřejmě se neobejdete ani bez střelných zbraní, hlavně slavné lupara brokovnice. Vývojáři se inspirovali spíš první Mafií než bombastickou trojkou, takže čekejte méně akce a více taktiky. Pro pohyb po Sicílii budete používat koně nebo dobová auta z přelomu století. Zajímavost – studio skutečně vyhledalo sběratele historických vozidel v Česku, nafotilo je a nahrálo zvuky motorů pro maximální realismus.
Sicilské prostředí a autenticita
Sicílie začátku 20. století nabídne hodně různorodých lokací – od vinohradů a olivových hájů přes městské uličky až po podzemní krypty a operní domy. Studio věnovalo velkou pozornost detailům a snaží se o maximální historickou věrnost. Hra bude mít sicilský dabing, což ještě nikdo v žánru neudělal. Původně se plánovala jen italština jako titulky, ale po kritice se studio rozhodlo jít ještě dál a nahrát skutečnou sicilštinu.

Co od hry čekat
Mafia: Domovina slibuje návrat k tradičním hodnotám série – méně akce, více příběhu a atmosféry. Budete sledovat Enzovu cestu od nikoho k respektovanému členovi mafie v prostředí, kde každé špatné rozhodnutí může být to poslední. Hra má čtyři vracející se postavy z předchozích dílů, takže fanoušci se mají na co těšit. Studio slibuje vysokou grafickou kvalitu díky Unreal Engine 5 a podle prvních záběrů to vypadá slibně. Celý projekt působí jako snaha napravit chyby trojky a vrátit sérii tam, kde byla nejsilnější – u propracovaných příběhů o zločineckém světě.
Těšíte se?
Pokud vám vadila trojka kvůli otevřenému světu a nudným úkolům, tohle by vás mohlo potěšit. Sicilské prostředí je pro sérii novinkou a možnost vidět skutečné počátky mafie zní lákavě. Studio evidentně poslouchalo zpětnou vazbu od fanoušků a snaží se vrátit k tomu, co Mafia umí nejlíp. Plus konečně uvidíme původní mafii, ne jen její americkou verzi. Zbývá jen doufat, že kvalita bude odpovídat slibům.
