
Light of Mortiram: Inspirace nebo bezostyšná kopie?
Čínský gigant Tencent si pohrává s ohněm. Jeho nová hra Light of Mortiram vypadá jako Horizon Zero Dawn (a Forbidden West), chová se jako Horizon a dokonce i jeho herní popis připomíná tuto peckovou hru od Sony. Teď přišel účet - americký soud řeší žalobu za 150 tisíc dolarů.
Kopie tak dokonalá, že i fanoušci žasnou
Když loni v listopadu Tencent představil Light of Mortiram, internet explodoval. Ne nadšením, ale údivem nad tím, jak může někdo tak bezostyšně kopírovat herní klasiku. Rudovlasá protagonistka s lukem? Mechanická zvířata v postapokalyptickém světě? Kmenové oděvy a primitivní technologie proti pokročilým robotům? Fanoušci na sociálních sítích okamžitě označili hru za "šílenou", "bezostyšnou" a "hanebnou" kopii série Horizon. Jak moc se obě hry podobají? Tak moc, že když se podíváte na trailer, jen těžko uvěříte, že to není třetí díl Horizonu. Dokonce i popisy her jsou téměř identické. Light of Mortiram: "Ve světě ovládaném kolosálními stroji prozkoumávejte rozlehlý otevřený svět." Horizon Zero Dawn: "V daleké budoucnosti, kde se po Zemi potulují kolosální stroje, přežívají skupiny lidstva v jedinečných kmenech." Jediný rozdíl? Horizonův popis je poetičtější.

Zamítnutá spolupráce a odveta
Příběh začal už na začátku roku 2024. Tencent se obrátil na Sony s návrhem na spolupráci při vývoji mobilní hry ze série Horizon s asijským prostředím a survival prvky. Sony návrh odmítlo. Co následovalo, by mohlo být scénářem pro thriller o korporátní špionáži. Místo toho, aby se Tencent vzdal, rozhodl se jít vlastní cestou. A ta cesta vedla přes téměř dokonalé kopírování všeho, co Sony vytvořilo. Loni odmítla nabídku Tencentu na spolupráci při vývoji nové hry ze série Horizon. Krátce nato Tencent představil Light of Mortiram. Náhoda? Sony si to rozhodně nemyslí.
Soudní bitva začíná
Letos, přesně 25. července, Sony udeřilo. Americký federální soud pro severní Kalifornii obdržel žalobu, ve které Sony obviňuje Tencent z porušení autorských práv a ochranných známek. Nejde jen o peníze - Sony chce zabránit vydání hry úplně. Žaloba požaduje statutární náhradu škody 150 tisíc dolarů za každé dílo ze série Horizon, které bylo porušeno, nebo skutečné škody Sony způsobené porušením autorských práv. To může být pořádná suma, když uvážíme, že série Horizon prodala přes 38 milionů kopií napříč všemi hrami a platformami.

Kdy ustupuje i čínský gigant
Tencent zpočátku mlčel, ale tlak se ukázal jako příliš velký. 7. srpna proběhlo v kartě hry na Steamu "uklízecí" kolo. Z oficiálního popisu zmizela konkrétní zmínka o "světě ovládaném mocnými stroji" a nahradil ji nicneříkající text o "boju o přežití v nebezpečné krajině". Jenže změna popisu na Steamu nestačí, když celá hra vypadá jako Horizon s čínskou vlajkou. Právníci si všimnou víc než jen textu na prodejní stránce. Všimnou si hlavní postavy, která vypadá jako asijská verze Aloy. Všimnou si robotických goril, jelenů a dalších strojů, které se nápadně podobají těm z Guerrilla Games.
Co rozhodne o budoucnosti?
Případ Light of Mortiram může změnit pravidla hry v herním průmyslu. Pokud Sony vyhraje, vytvoří to precedent, který bude čínskými vývojáři brát vážně. Pokud prohraje, může to otevřít Pandořinu skříňku pro další "inspirované" kopie západních hitů. Situaci komplikuje fakt, že Sony Interactive Entertainment Shanghai v listopadu 2024 oznámilo na svých sociálních sítích, že Light of Mortiram vyjde také na PlayStation 5. Jedna ruka Sony žaluje, druhá slibuje prodej na vlastní platformě. To vypadá na právní chaos, který bude muset soud rozmotat.

Hranice mezi inspirací a krádežím
Herní průmysl žije z inspirace. Každý úspěšný žánr má desítky následovníků. Problém nastává, když hranice mezi inspirací a kopírováním zmizí úplně. Light of Motiram není pouhá inspirace - je to prachsprostá kopírka, jak poznamenal jeden z novinářů, který hru nazval "Horizon Zero Originality". Tencent se možná spolehne na fakt, že přidal survival prvky a multiplayer. Možná doufá, že tyto rozdíly budou stačit k tomu, aby obhájil svou pozici u soudu. Jenže když zkopírujete auto a přidáte k němu jiné barvy a rádio, pořád jde o krádež.
Co nás čeká?
Soudní spor bude trvat měsíce, možná roky. Light of Mortiram zatím nemá stanovené datum vydání a je otázka, jestli ho vůbec dostane. Tudíž si naše herní počítače a herní notebooky budou muset počkat. Hra zůstává dostupná na Steam v seznamu přání, ale bez termínu vydání. Celá situace ukazuje, jak moc se globální herní trh změnil. Dříve bylo kopírování her běžnou praxí hlavně u malých vývojářů. Dnes se do toho pustí i megakorporace s miliardovými obraty. A to už si všimnou i advokáti.

