inZOI vstupuje na scénu: Nová naděje v žánru životních simulátorů

Představte si svět, kde The Sims už nejsou jediným králem na trůnu životních simulací. Právě takovou budoucnost slibuje inZOI od jihokorejského Kraftonu, které v předběžném přístupu okouzluje hráče realistickou grafikou, propracovaným stavěním a čerstvým přístupem k žánru. S působivými 87 tisíci souběžně hrajícími hned první den a 85% pozitivních recenzí ukazuje, že EA má konečně důvod k obavám. Drobné technické problémy a kontroverze s "nesmrtelnými dětmi" sice připomínají, že jde stále o early access, ale otevřená komunikace vývojářů s komunitou naznačuje, že tento nový simík má všechny předpoklady stát se plnohodnotnou alternativou pro ty, kdo touží po svěžím větru v dlouho stagnujícím žánru.

Svěží vítr do plachet životních simulací

Pamatujete si na dobu, kdy série The Sims neměla prakticky žádnou konkurenci? Tato éra se zdá být pomalu u konce. Jihokorejské studio Krafton se totiž rozhodlo vstoupit na tento trh se svou novou hrou inZOI, která již v předběžném přístupu ukazuje, že má potenciál zatřást s dlouholetou nadvládou EA Games v tomto segmentu. Na rozdíl od nedávno zrušeného projektu Life by You od Paradoxu, který se o podobný průlom také pokoušel, se inZOI daří získávat si přízeň hráčů hned od prvních dnů. Co činí inZOI tak zajímavým již na první pohled? Především je to odklon od stylizované grafiky směrem k realističtějšímu pojetí. Zatímco The Sims si udržují svůj charakteristický karikaturní styl, inZOI sází na pokročilou grafiku v Unreal Engine 5, která nabízí vizuálně působivější a autentičtější svět. Tento rozdíl je patrný na každém kroku a přináší do žánru tolik potřebnou svěžest.

Působivý start v předběžném přístupu

Když inZOI vstoupilo do předběžného přístupu na platformě Steam, reakce hráčské komunity nenechala na sebe dlouho čekat. Během prvního dne se do hry pustilo neuvěřitelných 87 tisíc souběžně hrajících hráčů a ani druhý den zájem výrazně neopadl, když se počet držel kolem solidních 80 tisíc. Tyto statistiky dokazují, že o novou konkurenci pro The Sims je skutečný zájem. Ještě působivější jsou však recenze, kterých hra nasbírala již přes 7,5 tisíce, přičemž pozitivní hodnocení se stabilně drží kolem 85 %. To je na hru v předběžném přístupu mimořádně dobrý výsledek. Hráči v recenzích nejčastěji oceňují právě onu svěžest, kterou inZOI přináší do stagnujícího žánru životních simulátorů, vyzdvihují kvalitní grafické zpracování a chválí možnosti editoru postav a prostředí. Je zajímavé, že oficiální profily inZOI i The Sims společně oslavily spuštění předběžného přístupu sdíleným příspěvkem s dortíkem. Zdá se, že na povrchu panuje mezi konkurenty přátelská atmosféra, ale mnozí hráči v recenzích neskrývají svá očekávání, že pokud bude vývoj inZOI pokračovat stejným tempem, EA bude mít skutečně důvod k obavám.

Ne vše je dokonalé, ale budoucnost vypadá slibně

Přestože většina recenzí vyznívá pozitivně, hráči nezapomínají připomínat, že se jedná teprve o předběžný přístup se zlomkem plánovaného obsahu. I v kladných hodnoceních se objevují zmínky o různých bugech či občas podivně fungující umělé inteligenci postav. Záporné recenze pak nejčastěji kritizují prozatímní nedostatek obsahu a technické problémy včetně pádů hry i na výkonném hardwaru. Vývojáři však již pracují na nápravě těchto problémů. Podle mé vlastní zkušenosti hra na grafické kartě RTX 4070 v rozlišení 1440p běží na solidních 55 snímků za sekundu, což je pro tento typ hry naprosto dostačující. Grafika postavená na Unreal Engine 5 je skutečně na vysoké úrovni a přináší do žánru novou dimenzi realističnosti.

Kontroverze s nesmrtelnými dětmi

Žádný úspěšný start velké hry se neobejde bez kontroverzí a ani inZOI není výjimkou. Krátce po spuštění předběžného přístupu hráči odhalili, že navzdory hodnocení T (teen) nebo 12+ je ve hře možné srazit a usmrtit dětské postavy pomocí automobilu. Videa zachycující děti odlétající po srážce se začala rychle šířit internetem. Společnost Krafton na tuto situaci reagovala promptně a prohlásila, že se jednalo o nezamýšlenou chybu, nikoli o záměr. Mluvčí společnosti pro magazín IGN uvedl: "Uvědomujeme si závažnost této záležitosti a obsahu přiměřeného věku a posilujeme naše interní kontrolní procesy, abychom podobným incidentům v budoucnu zabránili." Chyba byla rychle odstraněna patchem a nyní jsou dětské postavy ve hře neznicitelné - dokonce do té míry, že vás v plné rychlosti zastaví, pokud do nich narazíte autem. Na srážení dospělých postav se však nic nemění a ti plně pocítí následky kolize.

Stavění a přizpůsobení - silné stránky hry

Jednou z nejvýraznějších předností inZOI je propracovaný systém stavění, který dalece překonává možnosti konkurenčních The Sims. Hráči mají k dispozici mnohem více nástrojů a možností, jak upravit své prostředí podle vlastních představ. Stavební nástroje jsou intuitivní, ale zároveň nabízejí hloubku a flexibilitu, která uspokojí i ty nejnáročnější stavitele. V současné verzi jsou k dispozici dvě města, která si můžete do značné míry přizpůsobit. Zajímavým prvkem je také systém karmy, kdy všechny vaše činy mají konkrétní důsledky ve herním světě. Tento systém přidává na hloubce herního zážitku a nutí hráče přemýšlet o svých rozhodnutích.

Co přinese budoucnost?

Již nyní inZOI obsahuje většinu základních systémů, které budou základem pro nové funkce přidávané v průběhu vývoje. Mezi současné možnosti patří přizpůsobení postav, prozkoumávání dvou měst a možnost nechat své Zoisy (jak se postavy ve hře nazývají) přijímat zaměstnání a budovat vztahy. Studio Krafton má ambiciózní plány pro další vývoj. Chystá se přidat hlubší herní mechaniky a vylepšit systém interakcí mezi postavami. V plánu je také zdokonalení mechaniky řízení hry a systému dynamických událostí. Během období předběžného přístupu bude do hry přidáván další obsah včetně nových měst a - co je obzvláště důležité pro dlouhodobou životnost - podpory modifikací. Je třeba podotknout, že jakmile hra opustí fázi předběžného přístupu, její cena se zvýší. Pokud tedy o inZOI uvažujete a nevadí vám některé nedokonalosti typické pro early access, může být výhodné pořídit hru již nyní.

Komunikace s komunitou jako klíč k úspěchu

Jedním z aspektů, který hráči na přístupu Kraftonu oceňují, je otevřená komunikace s komunitou. Vývojáři aktivně naslouchají zpětné vazbě a rychle reagují na problémy a připomínky hráčů. Jak samo studio uvádí: "Stanovení priorit, které funkce budou vyvíjeny jako první, je velmi důležité a věříme, že otevřená komunikace s hráči je nejlepší způsob, jak toho dosáhnout. Tento přístup ztělesňuje podstatu předběžného přístupu a bude zásadní pro to, abychom mohli vytvořit co nejlepší verzi hry inZOI." Producent a režisér Hyungjun Kim se k tomu vyjádřil velmi osobně, když přirovnal inZOI ke svému vlastnímu dítěti: "Hru inZOI jsem vytvořil a vychovával s velkou péčí, jako by to bylo moje dítě, i když má stále co zlepšovat. Když inZOI dělá své první krůčky do světa, cítím hrdost i jistou úzkost – doufám, že nezakopne a nezraní se. Velmi bych ocenil, kdybyste nad ním vřele bděli a podporovali ho." Tento osobní přístup k vývoji a upřímná komunikace s komunitou jsou v ostrém kontrastu s přístupem některých zavedených společností v herním průmyslu, což mnozí hráči oceňují jako osvěžující změnu. Včetně mě, která má ve hře už přes sto hodin. Pokud tedy stejně jako já milujete dobré simulátory života, zapněte svoje herní počítače a herní notebooky a běžte si hru ulovit na Steam.