
Heroes of Might and Magic: Olden Era - Návrat k legendě v novém hávu
Studio Unfrozen připravuje nový díl legendární série Heroes of Might and Magic. Olden Era nabídne návrat ke kořenům série s moderními prvky, českou lokalizaci, hudbu od původního skladatele Paula Anthonyho Romera a spoustu herních novinek. Prozkoumáme tajemný kontinent Jadame, užijeme si klasické městské obrazovky a vyzkoušíme nové herní režimy. Co všechno víme o této očekávané tahové strategii, která vyjde v předběžném přístupu už v prvním čtvrtletí roku 2025?
Tajemný kontinent Jadame vás volá
Fanoušci legendární herní série Heroes of Might and Magic mají důvod k radosti! Studio Unfrozen nedávno potěšilo české hráče potvrzením české textové lokalizace a novým gameplay videem z připravovaného titulu Heroes of Might and Magic: Olden Era. Téměř minutový sestřih ukázal mnoho zajímavých prvků - od průzkumu fantasy světa přes tahové bitvy až po budování měst. Tato novinka nás zavede zpět do známého světa Enrothu, konkrétně na kontinent Jadame. Tento tajemný kout herního světa byl v předchozích dílech pouze zmíněn, ale nikdy jsme neměli příležitost jej prozkoumat. Nyní se to změní. Jadame je oblast zmítaná nepokoji a nabízí unikátní frakce, rozmanité biomy a fascinující tvory, které jinde nenajdete.
Zkušení vývojáři s láskou k sérii
Za hrou stojí studio Unfrozen, složené z veteránů, kteří v minulosti pracovali na hrách jako World of Warcraft, Disco Elysium nebo Pathologic 2. Jde o jejich druhý titul. Jejich prvotina byla Iratus: Lord of the Dead – kladně přijaté roguelike RPG, které vycházelo z populárního titulu Darkest Dungeon. Vývojáři tvrdí, že jsou velkými fanoušky celé série Heroes a že i od podobně zaměřených hráčů mají na jejich chystaný titul pozitivní ohlasy. Streamer Kyraha například chválí vizuální stránku hry a říká, že díky podobnosti s Heroes 3 bude pro nové hráče snadné naučit se ji hrát. Další streamer, Lexiav, vyjadřuje potěšení nad tím, že herní systémy nebyly nahrazeny, ale pouze rozšířeny. Podle něj hra působí svěže, což je přesně to, co hledá.

Česká lokalizace potěší domácí fanoušky
Výbornou zprávou pro české hráče je, že hra dostane plnou českou textovou lokalizaci. Toto rozhodnutí potvrdili vývojáři ze studia Unfrozen na platformě Steam spolu s oznámením o maďarské lokalizaci. Příjemným překvapením je, že česká lokalizace bude dostupná již v předběžném přístupu, který je plánován na druhé čtvrtletí roku 2025. Plná verze hry by měla vyjít přibližně o rok později.
Legendární skladatel se vrací
Pro věrné fanoušky série byla těsně před Vánocemi připravena další skvělá zpráva. Studio Unfrozen uspořádalo šestihodinový livestream, během kterého oznámilo, že hudbu pro nový díl složí Paul Anthony Romero. Tento skladatel stojí za hudbou celé série od samého počátku a jeho melodie se staly ikonickými. Mnozí hráči si pamatují jeho nezapomenutelné skladby, které dokonale dotvářely atmosféru hry. Romero nebude na soundtracku pracovat sám. Připojí se k němu Cris Velasco, který je známý díky svým působivým hudebním doprovodům k hrám jako God of War, Starcraft II, Bloodborne či Mass Effect. Společně s nimi na projektu pracuje i Heroes Orchestra, který s Romerem spolupracoval na orchestrálních verzích soundtracků původních her. Toto hudební spojení slibuje výjimečný zvukový zážitek, na který se mohou těšit jak noví hráči, tak veteráni série.

Městské obrazovky a frakce, které znáte a milujete
K sérii Heroes neodmyslitelně patří propracované městské obrazovky. Pro mnoho fanoušků jde o citlivé téma - vzpomeňme si na Heroes VI, kde se vývojáři pokusili tento prvek ze hry odstranit. Po vlně kritiky jej museli dodatečně vracet pomocí patchů. V Olden Era se městské obrazovky vrací v plné kráse. Zdá se, že nabídnou chytrý kompromis mezi 2D stylizací původních dílů a 3D pojetím známým z Heroes V. Městské obrazovky jsou trojrozměrné, ale kombinace statičtější kamery a cel-shadingu vytváří příjemný 2D dojem. Stavba budov probíhá pomocí přehledného diagramu podobnému Heroes V či VII a každá nová budova je doprovázena krásnou animací.
Velká diskuze mezi fanoušky se rozproudila kolem jednotek frakce Necropolis. Původně měl být nejsilnější jednotkou (Tier 7) upír a jeho vylepšené verze. Od Heroes II po Heroes V byl ale hlavní jednotkou tohoto hradu vždy kostěný drak. Jeho absence mnohé fanoušky zklamala. Nové video však ukazuje jeho návrat, i když zatím není jasné, zda bude možné tohoto draka v Necropolisu přímo vycvičit. Je označen jako Tier 8, což bylo komunitní označení pro neutrální jednotky silnější než běžné frakční jednotky.
Návrat ke kořenům s moderními prvky
Heroes of Might and Magic III je považována za kultovní hru. I po 25 letech od vydání je stále milovaná, modovaná a hlavně hraná. Na trojku navázalo několik dalších dílů, ale žádnému se nepodařilo dosáhnout její slávy. Některé byly úspěšnější (třeba pátý díl), jiné méně (čtvrtý a šestý díl rozdělily fanoušky). Sedmý díl se setkal spíše s vlažným přijetím. Možná i proto značka ležela téměř deset let ladem. Studio Unfrozen se nyní pokouší navázat na zlatou éru série. Pestrobarevná stylizace, která kombinuje 2D a 3D grafiku, okamžitě připomíná atmosféru prvních tří dílů. Při pohledu na hrdiny pohybující se po mapě byste mohli nabýt dojmu, že jde spíše o moderní vylepšení třetího dílu než o zcela novou hru. Základní herní mechaniky zůstávají věrné originálu. Heroes of Might and Magic: Olden Era je tahová strategie s RPG prvky. Budete ovládat hrdiny, kteří putují po mapě, sbírají sedm druhů surovin a interagují s různými budovami. Ty vám mohou poskytnout výhody jako více vojáků, surovin, pokladů nebo lepší rozhled po mapě. Boj probíhá na poli složeném z šestiúhelníků, což je další návrat ke kořenům série. Hra opouští modernější čtvercovou mapu a pohyb s bojem se odehrává v šesti směrech místo osmi. Je to jeden z mnoha příkladů, jak Olden Era cílí na nostalgii a retro pocit.

Inovace, které osvěží hratelnost
Studio Unfrozen zdůrazňuje, že základní jádro hry zůstává nedotčené, ale přidávají se rozšíření a vylepšení. V soubojích získáváte zkušenosti, zvyšujete úrovně a odemykáte dovednosti. Vybíráte si vždy ze tří možností, ale novinkou je, že každá dovednost nabízí pět dodatečných vylepšení, mezi kterými můžete volit. To by mělo výrazně posílit znovuhratelnost. Zcela se změnil způsob získávání kouzel. V předchozích dílech jste se je mohli naučit pouze v magických školách nebo jednotlivě díky objektům na mapě. Nyní dostáváte samostatný kouzelný dovednostní strom, který by měl mnohem méně záviset na náhodě. To ocení hráči, kteří byli frustrovaní při hledání svých oblíbených kouzel. Další velkou novinkou je možnost zvyšovat úroveň vašeho království. Budete si moci vybrat z řady bonusů, nazvaných zákony. Dostupné zákony závisí na vámi zvolené frakci, ne na tom, které jednotky a hrady ovládnete během hry. Zákony mohou poskytnout výhody konkrétním jednotkám, hrdinům nebo mohou ovlivnit vaši ekonomiku. Na mapě můžete také sbírat artefakty, které lze spojovat do setů. Ty vám dávají ještě větší bonusy, přičemž novinkou je, že sety nemusí být kompletní. I když máte jen polovinu z šesti artefaktů v setu, získáte určitý bonus.
Jednotky s vlastními kouzly
Zajímavé změny se dočkal i samotný soubojový systém. Stále přesunujete jednotky po bojišti a váš hrdina může jednou za kolo seslat kouzlo, které dokáže zvrátit průběh bitvy. Kouzla hrdinů lze vylepšovat, přičemž na třetí a páté úrovni čekají na hráče masivní vylepšení. Přepracovány byly ale schopnosti jednotek tak, aby i ony mohly jistým způsobem "kouzlit". Každá jednotka má dva druhy schopností: pasivní a aktivní. Mezi pasivní patří například létání, útok na dálku nebo nemrtvost. Aktivní schopnosti jsou speciální útoky a kouzla, které mohou použít, pokud se jim nabije ukazatel energie. Ten se plní v průběhu hry prostým čekáním. Některé schopnosti lze použít jen jednou a každá stojí jiné množství energie. Tento systém by mohl přinést do bitev další strategický rozměr a zpestřit je.

Čtyři herní režimy pro každou příležitost
Heroes of Might and Magic: Olden Era nabídne celkem čtyři herní režimy. Samozřejmostí je příběhová kampaň pro jednoho hráče. Půjde o prequel odehrávající se na kontinentu Jadame na planetě Enroth - stejném světě, kde se odehrávaly první tři díly Heroes of Might and Magic a také šestý, sedmý a osmý díl hlavní série Might and Magic. Staří fanoušci tak poznají počátky některých oblíbených postav a pro nováčky to bude dobrý vstupní bod do celého příběhového světa. Kampaň bude nelineární a bude obsahovat mnoho voleb s důsledky, kterým se budete muset postavit. Vývojáři slibují, že hráči pocítí vliv svých rozhodnutí na herní svět a každý průchod hrou bude jedinečný. Hlavním lákadlem je ale multiplayer. Ten se bude odehrávat na náhodně generovaných mapách, jejichž parametry si budete moci nastavit. K dispozici je režim, kde každý hráč ovládá až deset hrdinů. Jedna partie tohoto režimu může trvat několik hodin. Pro časově vytížené hráče bude k dispozici i režim s jedním hrdinou, kde jedna hra zabere jen hodinu až hodinu a půl. Studio Unfrozen tento režim doporučuje i pro streamery a jejich diváky. Novým a potenciálně velmi zajímavým režimem je Arena, inspirovaná stejnojmenným režimem v Hearthstone. Na začátku si vylevelujete postavu na vysokou úroveň, vyberete dovednosti, kouzla, artefakty a jednotky, a takto posílení vstoupíte do boje. Celá partie by měla trvat 10 až 15 minut. Je to zcela nový prvek s velkým potenciálem, který může přinést osvěžení od klasické hratelnosti. Podle informací z prezentace na Gamescomu plánuje Unfrozen do multiplayeru přidat i možnost simultánních tahů a způsoby, jak mohou hráči ovlivnit čas vyhrazený na tah. Pro ty, kteří preferují hru proti počítači, vývojáři slibují, že umělá inteligence bude svižná a bude více připomínat styl hraní skutečných hráčů. K tomu všemu bude k dispozici i editor map, který využije vizuální pestrost Olden Era.
Na co se můžeme těšit
Heroes of Might and Magic: Olden Era vyjde nejprve v předběžném přístupu v prvním čtvrtletí roku 2025, plná verze pak přibližně rok poté. Při vydání předběžného přístupu bude k dispozici šest frakcí a velký počet hrdinů. Například frakce Necropolis, která se spoléhá na nekromancii, nabídne 17 hrdinů. Ve videích jsme mohli zahlédnout také frakce Dungeon, Inferno nebo lidské jednotky. Další frakce studio slibuje přidat v budoucnu. Co se týká hardwarové stránky, nové Heroes nejsou vůbec nijak náročné. Je tak docela možné, že nebude potřeba ani herní PC ani herní notebook a vystačíte si levnějším kancelářským strojem.
