Herní průmysl v roce 2024: Když se z hitu stane propadák

Kdo by to byl řekl - rok 2024 pořádně zamíchal kartami v herním světě. Zatímco dřív stačilo vypustit do světa novou hru od známého studia a peníze se jen hrnuly, teď je všechno jinak. V Evropě se ukázalo, že ani velká jména už nemají úspěch v kapse - jen tři novinky se dostaly mezi deset nejprodávanějších her. A to přichází po roce 2023, kdy velká studia jako Epic Games, Riot Games a Electronic Arts musela propouštět své zaměstnance.

Mezi dinosaury se objevila nová hvězda

Naprostým překvapením se stali Helldivers 2. Tahle akční sci-fi hra od švédského studia Arrowhead dokázala něco neuvěřitelného - jako úplný nováček se probojovala mezi herní špičku a prodala více než 8 milionů kopií. To je o to působivější, že uspěla vedle takových gigantů jako EA Sports FC 25 (dříve známé jako FIFA) a Call of Duty: Black Ops 6, které těží z toho, že je hráči znají jako své boty.

Když se velká jména potápí

O to víc překvapí, jak dopadly další známé série. Warhammer 40,000 Space Marine 2 a Dragon Ball: Sparking! Zero se sice dostaly na dohled první desítky, ale dál než na 12. a 13. místo to nedotáhly. A to není nic proti tomu, jak dopadly dlouho očekávané tituly jako Final Fantasy VII: Rebirth, Star Wars Outlaws nebo Dragon Age: The Veilguard - ty se nedostaly ani do třicítky nejprodávanějších her. Nejvíc asi zamrzí propad Star Wars Outlaws od Ubisoftu, která i přes masivní reklamu skončila v propadlišti dějin.

Co nám říkají čísla ze Steamu?

Když se podíváme na Steam, vidíme něco zajímavého. Hráči strávili jen 15 % času hraním novinek z roku 2024. Skoro polovinu času (47 %) věnovali hrám z let 2017-2023 a překvapivých 37 % času trávili u her starších osmi let. Stálicemi jsou Counter-Strike 2, Dota 2 nebo Grand Theft Auto V. Zajímavé je, že roste obliba menších nezávislých her, které často nabízejí něco nového za rozumnou cenu.

Když peněženka rozhoduje

Velkou roli v tom všem hrají peníze. Rostoucí ceny a nejistá ekonomika nutí hráče dvakrát přemýšlet, za co utratí své peníze. Velké hry dnes stojí 70-80 dolarů, a když k tomu připočítáte, že některé vyžadují nový hardware, může jít o pořádně drahou zábavu. Proto se není čemu divit, že hráči sahají po starších hrách ve slevách nebo využívají služby jako Xbox Game Pass či PlayStation Plus. Pokud i vy řešíte nový hardware a přijde vám všechno drahé, můžete výrazně ušetřit, pokud se poohlédnete předváděcím herním počítači nebo po předváděcím herním notebooku. Předváděčky jsou v podstatě nové přístroje, které byly pouze jednou vybaleny či se jedná o nevyprodanou skladovou zásobu dodavatelů.

Technologie jako překážka

Herní svět se potýká i s technologickými výzvami. Když vyšly nové konzole PlayStation 5 a Xbox Series X/S, nebylo jich dost pro všechny. To způsobilo, že někteří hráči mají nové konzole a jiní staré. Vývojáři tak musí volit - buď udělají hru, která poběží i na starším hardware, ale nebude vypadat tak dobře, nebo risknou, že ji koupí méně lidí, protože vyžaduje novou konzoli. Tenhle problém postihl třeba Final Fantasy VII: Rebirth, která vyšla jen pro PlayStation 5.

Jak se mění chování hráčů

Ukazuje se, že hráči mají rádi hry, které se stále vyvíjejí a přidávají nový obsah. Hry jako Fortnite, Apex Legends nebo Genshin Impact dokážou udržet hráče u obrazovek měsíce i roky. To může být důvod, proč mají nové jednorázové hry problém prorazit. Hráči jsou také opatrnější - než něco koupí, počkají si na recenze a názory ostatních.

Co bude dál?

Situace nutí herní studia přemýšlet jinak. Úspěch her jako Helldivers 2, Baldur's Gate 3 (hit z roku 2023) nebo Counter Strike 2 ukazuje, že recept na úspěch spočívá v kvalitním obsahu, správném načasování a pochopení toho, co hráči chtějí. Vydavatelé musí lépe rozmýšlet, do jakých projektů investují peníze a jak je představí světu. Zdá se také, že se vrací trend menších, zaměřenějších her místo obřích projektů s astronomickými rozpočty.

Rok 2024 by tak mohl být zlomový pro celý herní průmysl. Úspěšné budou ty firmy, které se dokážou přizpůsobit tomu, co hráči chtějí, a nebudou ignorovat ekonomickou realitu.