Bethesda vydala boží fyzickou edici Oblivion:Remastered. Až na to, že nebyla až tak moc fyzická… a boží

Bethesda konečně splnila přání fanoušků. Po měsících čekání oznámila fyzickou edici Oblivion Remastered pro PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Sběratelé a milovníci krabicových verzí mohli slavit. Jenže radost netrvala dlouho.

Když „fyzická" neznamená to, co myslíte

Říjen 2025 přinesl premiéru dlouho očekávané Deluxe edice za 1 147 korun. Bethesda ve svých materiálech jasně uváděla, že na disku najdete základní hru. Příběhová rozšíření Shivering Isles a Knights of the Nine, bonusové zbroje a digitální artbook měly být ke stažení přes internet. Standardní praxe, která se v herním průmyslu již zavedla. A pak se první kopie dostaly k zákazníkům. Pravda vyšla najevo. Na disku je přesně 19 gigabajtů dat. To stačí pouze na tutoriál v podzemí Imperial City. Projdete základy, naučíte se ovládání a chcete vyrazit do světa Cyrodiilu. Jenže hra vás zastaví hláškou, že bez stažení zbytku obsahu nemůžete pokračovat. Bethesda totiž zapomněla zmínit podstatný detail – základní hra na disku vlastně vůbec není.

Když marketing narazí na realitu

Oficiální účet The Elder Scrolls na sociální síti Twitter původně tvrdil, že fyzická edice obsahuje základní hru na disku. Lež vyšla rychle najevo. Do příspěvku se dokonce vložila komunitní poznámka, která upozorňovala na skutečnost – na disku je jen tutoriál, vše ostatní musíte stáhnout z internetu. Poznámka po několika hodinách zmizela, ale škoda byla hotová. Bethesda následně vydala upřesnění. Děkujeme za zpětnou vazbu, oznamovali. Pro spuštění hry je nutné připojení k internetu a stažení kompletních souborů. Po dokončení stahování přibližně 100 gigabajtů dat můžete hrát offline. Informace, která měla být známa před uvedením na trh, ne až po prodeji.

Nejste v tom sami – trend se šíří

Podobné případy se objevily již u dalších velkých titulů. Hogwarts Legacy nebo Star Wars Jedi: Survivor také vyžadují povinné stažení po úvodní části z disku. U Oblivionu to však bolí více. Jednak proto, že jde o remasterovanou verzi hry z roku 2006, která by logicky měla být menší než současné velké tituly. A jednak proto, že Bethesda propagovala fyzickou edici jako návrat k tradicím a skvělou příležitost pro sběratele. Ještě před vydáním fyzické verze vznikla petice, ve které hráči žádali, aby Bethesda vydala skutečnou krabičkovou verzi s kompletní hrou. Argumentovali především tím, že ne každý má přístup k rychlému internetu. Podle průzkumu Pew Research z roku 2020 nemá 22 procent dospělých obyvatel USA přístup k vysokorychlostnímu připojení. To představuje přes 70 milionů lidí, pro které je stažení 100 gigabajtů téměř nemožné.

Proč to vůbec dělat?

Oblivion Remastered zabírá mezi 119 a 125 gigabajty na všech platformách. Ultra HD Blu-ray disk má kapacitu 100 gigabajtů. Teoreticky by bylo potřeba použít více disků, což znamená vyšší náklady. Ale jiní vydavatelé to zvládli. Larian Studios u Baldur's Gate 3 použili více disků. Sega s Sonic Racing také. Konami se Silent Hill F podobně. Bethesda a Microsoft se ale rozhodli pro jinou cestu. Jednodušší je dát na disk pouze malou část, prodat krabičku a nechat hráče stáhnout zbytek. Je to levnější. Je to rychlejší. A je to zklamání pro ty, kdo očekávali skutečnou fyzickou kopii.

Digitální budoucnost a mizející fyzická média

Tato situace odhaluje směr, kterým se herní průmysl vydává. Podle dat z roku 2024 tvoří digitální prodeje již 95 procent všech herních tržeb v USA. Fyzické kopie klesly od roku 2021 o více než polovinu. Ve srovnání s rokem 2008, kdy fyzické prodeje dosahovaly svého vrcholu, se útrata za fyzická média snížila o více než 85 procent. V Evropě byla v roce 2024 digitální podíl na trhu 68 procent, oproti 60 procentům v předchozím roce. U Xboxu dosáhl digitální podíl 75 procent, u PlayStation 5 pak 64 procent. Pouze Nintendo zůstalo stabilní s 22 procenty digitálního podílu – hráči Switche stále preferují fyzická média. Příčin je několik. Rychlejší internetová připojení, etablované online obchody na konzolích a popularita her s mikrotransakcemi. Pandemie covidu-19 tento trend ještě urychlila, protože fyzické kopie byly hůře dostupné v obchodech.

Když disk není disk

Moderní herní disky se staly tím, čemu se v průmyslu říká „validační disky" nebo „klíče v krabici". Obsahují minimální množství dat, často jen několik desítek megabajtů, a slouží především jako fyzická licence k aktivaci stažení. Call of Duty: Modern Warfare 2 měl na fyzickém disku pouhých 70 megabajtů dat, přestože celá hra zabírá téměř 150 gigabajtů. DOOM: The Dark Ages se stal v květnu 2025 dalším kontroverzním případem – jeho disk obsahoval pouze 85 megabajtů, zatímco hra k downloadu měla přibližně 85 gigabajtů. Indiana Jones and the Great Circle pro PlayStation 5 vyžadoval stažení kompletní hry i přesto, že šlo o čistě jednoherní zážitek bez prvků živých služeb. Vývojáři argumentují technickými důvody. Moderní konzole od generace PlayStation 4 a Xbox One nahrávají hry na interní úložiště, protože mechaniky disků a jejich přenosové rychlosti nestačí na požadavky současných her. Velké otevřené světy, kvalitní grafika a plynulé načítání vyžadují rychlost, kterou může poskytnout pouze instalace na SSD disk.

Zachování her je v ohrožení

Pro archivaci a zachování her je to katastrofa. Retro sběratelé mohou dodnes spustit kazetu pro Nintendo 64 nebo disk pro původní PlayStation a hrát hru přesně tak, jak vyšla před desetiletími. Co se ale stane s moderními hrami, když jejich servery za deset let přestanou fungovat? Fyzická kopie, která vyžaduje stažení z internetu, se stává nepoužitelnou v momentě, kdy server přestane existovat. Místo artefaktu herní éry máte pouze kus plastu. Pro badatele, historiky a modifikátory vzniká černá díra v historii digitálního umění.

Reakce komunity

Hráči na sociálních sítích reagovali ostře. Někteří situaci označili za „kód ke stažení v krabici". Jiní mluvili o „fyzickém podvodu". Část komunity obvinila Bethesdu ze zrady vůči hráčům, kteří společnost podporují od dob prvního Elder Scrolls. Uživatelé s pomalým připojením k internetu se cítí opomíjeni. V odlehlých oblastech, kde je internet slabý nebo drahý, je stažení 100 gigabajtů prakticky nerealizovatelné. Prodávat takovým zákazníkům fyzickou verzi, která fyzická není, vyvolává otázky o etice.

Bethesda odpovídá, ale stačí to?

Společnost reagovala tím, že po dokončení stahování můžete hru hrát offline. To je pravda. Ale argument míjí podstatu. Když prodáváte fyzickou verzi, očekávání je jasné – hra má být na disku. Jinak ztrácí fyzická kopie svůj smysl. Bethesda mohla být od začátku transparentní. Upřímně sdělit, že disk obsahuje pouze úvodní část a zbytek vyžaduje stažení. Místo toho oznámila, že základní hra je na disku, což nebyla pravda. Následné překvapení zákazníků bylo nevyhnutelné.

Ekonomika proti tradici

Z pohledu vydavatelů dává postup smysl. Výroba disků je nákladná. Digitální distribuce levná a okamžitá. Pro společnosti jako Bethesda nebo Microsoft je volba jasná. Ale pokud chtějí ještě prodávat fyzické kopie, měli by být upřímní o tom, co zákazníci dostanou. Ultra HD Blu-ray disky s kapacitou 100 gigabajtů jsou výrazně dražší než standardní disky. Použití více disků pro jednu hru zvyšuje náklady na výrobu i balení. Pouze několik her, jako Horizon Forbidden West: Complete Edition nebo Final Fantasy 7 Rebirth, vyšlo na více discích – v obou případech s účastí Sony, která je členem Blu-ray Disc Association a výrobcem disků. Vývoj velkých her se také prodražil. Rozpočty na AAA tituly vzrostly za poslední rok o 50 procent. Pracovní síla v odvětví poklesla o více než 20 procent kvůli propouštění. Zpoždění vydání her se zvýšila o 35 procent. V této situaci hledají vydavatelé úspory všude, kde to je možné.

Co to znamená pro budoucnost

Tento případ není ojedinělý, ale součástí širšího trendu. Hardware bez mechaniky pro disky je stále populárnější – Xbox Series S, PlayStation 5 Digital Edition a PlayStation 5 Pro se všechny prodávají bez mechaniky. Jak řekl ředitel oddělení předplatného Ubisoftu Philippe Tremblay, hráči se možná budou muset „smířit" s představou, že své hry nevlastní. Tento posun připomíná změny v hudebním a filmovém průmyslu za poslední dvě desetiletí. Před příchodem služeb jako Netflix nebo Spotify lidé kupovali fyzická DVD, VHS, CD nebo vinylové desky, aby měli snadný přístup k filmům a hudbě. Bylo to méně pohodlné, ale znamenalo to skutečné vlastnictví. Nejen půjčování práva sledovat nebo poslouchat podle libosti platformy. Herní průmysl míří stejným směrem. A případy jako Oblivion Remastered ukazují, jak rychle se mění význam slov „fyzická kopie".

Návrat ke kořenům, který nebyl návratem

Oblivion Remastered měl být oslavou klasiky. Remaster kultovního RPG s moderní grafikou v Unreal Engine 5. Místo toho se stal příběhem o tom, jak marketingové sliby narazily na realitu úsporných opatření a jak se pojem „fyzická edice" stal relativním. Pro ty, kdo si hru koupili nebo o koupi uvažují – po dokončení stahování hra funguje a běží offline. Ale cesta k tomuto stavu je prostě zvláštní. A když za několik let nebudou servery Bethesdy dostupné, váš disk s tutoriálem bude pouze sběratelským předmětem bez herní hodnoty. To je realita fyzických médií v herním průmyslu roku 2025. Krabička s diskem existuje, ale to, co si pod tím lidé představovali před deseti lety, postupně mizí. A pokud se tento trend nezastaví, budoucí generace nebudou mít k dispozici artefakty herní historie, ale pouze prázdné obaly a nefunkční disky.