Dragon Age: The Veilguard je zklamáním pro fanoušky a EA si myslí, že za neúspěch může to, že hra nebyla live service

Pamatujete na doby, kdy série Dragon Age přinášela nezapomenutelné příběhy plné emocí a důležitých rozhodnutí? Nejnovější díl The Veilguard bohužel tuhle laťku nepřeskočil. Ani nepodlezl. Ani se k ní vlastně nepřiblížil. Laťka ležela kilometry daleko. Electronic Arts tento týden přiznalo, že jejich velkolepé plány ztroskotaly - místo očekávaných tří milionů se do fantasy světa vydal pouze milion a půl hráčů. A to je na tak známou značku opravdu málo.

Když čísla nemluví řečí radosti

Není to jen Dragon Age, který EA kazí radost. I jejich fotbalová chlouba EA Sports FC 25 (které všichni stejně říkají "ta nová FIFA") se potácí v problémech. Generální ředitel EA Andrew Wilson sice situaci komentuje s profesionálním úsměvem, ale čísla hovoří jasně - společnost musela upravit své finanční výhledy. Quarterly příjmy mají dosáhnout "jen" 2,215 miliardy dolarů a celoroční výnos se očekává kolem 7 miliard. Pro běžného smrtelníka astronomická čísla, pro EA důvod k zamyšlení.

Když se loučení nekoná v dobrém

To nejsmutnější ale přichází pro věrné fanoušky série. Studio BioWare, které nám v minulosti přineslo nezapomenutelné herní zážitky, oznámilo, že The Veilguard už nedostane žádná příběhová rozšíření ani významnější obsahové aktualizace. Poslední patch sice opravil pár technických much, včetně nefungující romantické linky mezi postavami Rookem a Lucanisem (což je samo o sobě více než úsměvné - když už romance ve hře je, měla by alespoň fungovat), ale tím to hasne.

Kde nastal problém?

Víte, co je na tom všem nejsmutnější? Nejde o žádné módní společenské trendy nebo politická témata, jak se občas ozývá z některých koutů internetu. Problém je mnohem prostší - hra prostě není tak dobře napsaná a zahraná, jak bychom od pokračování milované série čekali. Dialogy působí uměle, neuvěřitelně a stupidně, postavám chybí hloubka a charizma jejich předchůdců, a samotná hratelnost se brzy začne opakovat. Vizuální stránka je skvělá, stejně jako optimalizace. Ale hře chybí duše.

Co bude dál?

Zatímco fotbalisté z EA Sports FC 25 mají šanci na odpuštění díky připravované velké aktualizaci, nad budoucností světa Dragon Age se vznáší velký otazník. BioWare se raději přesune k vývoji nového Mass Effectu, který slibuje návrat ke kořenům série. Možná je to tak lepší - dát Dragon Age čas na odpočinek a promyslet, kam dál. Studio se s fanoušky rozloučilo elfským "Dareth shiral!" (Šťastnou cestu!). Snad ta cesta jednou povede zpět ke kvalitám, které jsme na sérii tolik milovali. I když, v posledním prohlášení EA, to tak moc nevypadá. EA totiž vydala prohlášení, že neúspěch posledního Dragon Age tkví v tom, že hra nebyla live service. Co k tomu dodat. Snad jen - zapněte svoje herní počítače a herní notebooky a běžte radši podpořit jiné studio.

Poučení pro všechny

Příběh The Veilguard je vlastně docela poučný. Ukazuje, že ani velké jméno a tučný rozpočet nezachrání hru, které chybí duše. Je to připomínka pro celý herní průmysl - hráči možná odpustí technické nedostatky, ale prázdný příběh a mdlé postavy jen těžko. Snad se z toho EA i BioWare poučí a příště nám nabídnou zážitek, který bude hoden odkazu této legendární série. Zatím můžeme jen doufat, že další zastávka v herním světě - ať už to bude nový Mass Effect nebo cokoliv jiného - nám připomene, proč jsme si hry od BioWare zamilovali. Protože dobré příběhy si zaslouží dobré vypravěče. A my, hráči, si zasloužíme hry, které nás dokážou vtáhnout do světa fantazie a dobrodružství tak, jak to kdysi umělo první Dragon Age.