Dragon Age Remaster: Proč EA říká ne zlaté žíle

Fanoušci Dragon Age čekají už léta na něco, co se nejspíš nikdy neuskuteční. Po úspěchu Mass Effect: Legendary Edition by remaster trilogie Dragon Age měl být jasná volba. Jenže EA evidentně myslí jinak.

Zamítnuté sny o návratu do Thedasu

Mark Darrah, bývalý výkonný producent ze studia BioWare, nedávno prozradil, že jeho tým několikrát navrhl remasterování původních her Dragon Age, ale vydavatel tyto návrhy vytrvale odmítá. A důvody? Ty jsou směsicí technických komplikací a firemní filozofie, která se zdá být trochu... zvláštní. Darrah v rozhovoru pro YouTube kanál MrMattyPlays odhalil, že BioWare mělo v plánu vytvořit něco, čemu říkali "The Champions Trilogy". Trojici her, která by byla retroaktivně přeznačena jako ucelená série o velkých hrdinech - Hrdinovi z Feldrenu, Šampionovi z Kirkwallu a Inkvizitorovi. Zní to dobře, ne? EA si to ale evidentně nemyslí.

Když vydavatel nemá rád easy money

"EA historicky - a nevím proč, ale dokonce to veřejně přiznali - je jaksi proti remasterům," vysvětlil Darrah. "Je zvláštní, že veřejně obchodovaná společnost se v podstatě staví proti snadným penězům, ale zdá se, že tomu tak je." Toto tvrzení zní paradoxně, zvlášť když si uvědomíme, že EA vydalo právě ono úspěšné Mass Effect: Legendary Edition. Takže proti remasterům úplně nejsou, ale Dragon Age zřejmě nespadá do jejich priorit. Darrah také prozradil, že EA v podstatě řeklo: "Jistě, jděte do toho, ale udělejte to s penězi, které už máte." A to byl problém. Studio BioWare mělo plné ruce práce s jinými projekty a na remaster jednoduše nemělo zdroje. Jako když vám šéf řekne, ať si vyčistíte celou kancelář, ale nemůžete použít žádné čisticí prostředky.

Technické peklo starých enginů

Mass Effect: Legendary Edition mělo jednu obrovskou výhodu - všechny tři hry byly postavené na Unreal Enginu. To znamenalo, že práci na remasteru bylo možné z velké části outsourcovat externím firmám. Dragon Age má ale jeden drobný problém. Vlastně tři problémy. Každá hra používá jiný engine. Dragon Age: Origins a Awakening používaly Eclipse Engine. Dragon Age II běželo na Lycium Enginu, což byla vylepšená verze Eclipse. A Dragon Age: Inquisition? To už používalo Frostbite. Je to jako kdybyste chtěli renovovat tři domy, z nichž každý je postavený úplně jinak - jeden z cihel, druhý ze dřeva a třetí z kovu. Každý vyžaduje jiný přístup a jiné odborníky. John Epler, kreativní ředitel Dragon Age: The Veilguard, to minulý rok shrnul výstižně: "Myslím, že jsem jeden z možná 20 lidí, kteří v BioWare zůstali a skutečně používali Eclipse." Situace je prostě taková, že už skoro nikdo z původních vývojářů ve studiu není a znalosti potřebné k práci se starými enginy se vytratily. Navíc, pokud jste nedávno hráli třeba nejstarší Origins, moc dobře víte, že hra si už s novými herními počítači a herními notebooky moc poradit neumí.

Nápad s modovací komunitou

BioWare se snažilo najít kreativní řešení. Jedním z návrhů bylo předat Frostbite nástroje talentované modovací komunitě a nechat ji vytvořit remake Dragon Age: Origins. To by mohlo fungovat - moddeři dokážou dělat zázraky, jak dokazují projekty jako Skywind nebo Black Mesa. Ale ani tento nápad neprošel. Darrah vysvětlil, že byste museli buď vytvořit úplně nový tým, který by se naučil pracovat s "opravdu, opravdu svéhlavou starou technologií", nebo to udělat interně. A obojí stojí peníze, které EA nechce investovat.

Proč to vlastně vadí

Dragon Age: Origins je hra, která definovala celou generaci RPG hráčů. Má komplexní morální rozhodování, nezapomenutelné postavy a skvělý soubojový systém. Jenže v dnešní době vypadá... no, jako hra z roku 2009. To odrazuje spoustu moderních hráčů, kteří by si jinak tuto klasiku zamilovali. Představte si, že byste mohli hrát Origins s moderní grafikou a vylepšeným uživatelským rozhraním a podporou ovladače na PC. Nebo že by PlayStation majitelé konečně mohli hrát Origins a Dragon Age II, které jsou na konzolích Sony dostupné jen na PS3. Po úspěchu Baldur's Gate 3 je jasné, že existuje obrovský trh pro kvalitní fantasy RPG.

Co říkají fanoušci

Reakce komunity jsou, jak se dalo čekat, smíšené až frustrované. Někteří argumentují, že současné BioWare by projekt možná pokazilo, což není úplně nespravedlivý argument. Jiní poukazují na to, že Origins je stále "hra na úrovni Baldur's Gate 3" a s trochou péče by mohla oslovit novou generaci hráčů. Jeden z komentátorů to vystihnul výborně: "Mohou pokračovat v tvorbě propadáků, nebo inkasovat snadné peníze. Nezdá se, že by to bylo těžké rozhodnutí."

Budoucnost série

Situace je o to smutnější, že Dragon Age: The Veilguard bylo podle samotné EA neúspěšné. Studio BioWare se nyní soustředí na novou hru Mass Effect a budoucnost Dragon Age je nejistá. Darrah sice opustil společnost v roce 2020, ale vrátil se jako konzultant, aby pomohl dokončit The Veilguard. "Nemyslím si, že to udělají, ale myslím si, že by měli udělat remaster prvních tří," řekl Darrah. "A pak možná odtud pokračovat." Jenže realita je taková, že EA má evidentně jiné priority.