DOOM: The Dark Ages - Pekelný start s problémy

Představte si, že jste si předobjednali nový DOOM. Těšíte se jak malé dítě, zaplatili jste téměř 80 euro za fyzickou edici a nemůžete se dočkat, až si hru vložíte do konzole. Jenže pak přijde rozčarování – disk obsahuje jen pár megabajtů dat a zbytek musíte stejně stáhnout z internetu. K čemu vlastně takový disk je? Přesně tato situace teď štve tisíce fanoušků série DOOM, která v novém díle The Dark Ages spíš než démony poráží trpělivost svých nejvěrnějších fanoušků.

Fyzické edice už nejsou, co bývaly

„Zrušil jsem svou sběratelskou edici kvůli tomuhle,“ píše na sociálních sítích jeden z rozčarovaných fanoušků. A není sám. Fyzická edice nového Doomu obsahuje na disku pro PS5 jen ubohých 85 MB dat, pro Xbox pak přibližně 330 MB. Zbytek hry? Ten si prosím stáhněte z internetu. Má vůbec smysl kupovat „krabicovky“, když dostanete vlastně jen plastový suvenýr? Nemyslete si, že je to poprvé. Podobný kousek předvedl Call of Duty: Modern Warfare 2 už v roce 2022. Je to zkrátka trend, který ukazuje, kam herní průmysl směřuje. Fyzické kopie pomalu ale jistě ztrácejí význam a možná se blížíme době, kdy zmizí úplně. Milí konzolisté, naprosto chápu vaše rozčarování. My, kteří vlastníme herní počítače a herní notebooky známe tento problém moc dobře. V našich fyzických krabičkách je už roky pouze Steam kód.

Nejhorší start nové trilogie

Problémy s fyzickou edicí nejsou jediným mráčkem na obloze jinak solidní hry. DOOM: The Dark Ages zaznamenal nejhorší start v rámci nové trilogie, alespoň co se týče počtu současně hrajících hráčů na Steamu. Zatímco Doom z roku 2016 dosáhl vrcholu 44 271 hráčů a Doom Eternal dokonce 104 891 hráčů, nový díl zatím zvládl jen skromných 31 470. Správně tušíte, že za tím může být Game Pass. Dark Ages je totiž prvním dílem, který je od prvního dne dostupný v předplatném. Proč byste platili plnou cenu na Steamu, když za zlomek ceny získáte hru v předplatném? Pokud vás zajímají jen prodejní čísla, musíme si počkat, až se Microsoft a Bethesda pochlubí oficiálními daty.

Střílečka, která zpomalila

Nemusíte být nadšený fanoušek série, abyste poznali, že se DOOM: The Dark Ages od předchozích dílů výrazně liší. Z kdysi svižné, frenetické střílečky plné skákání, kde jste neustále v pohybu, se stala pomalejší, těžkopádnější hra založená na parírování útoků a využívání štítu. Kde jste dříve létali prostorem jako stíhačka, teď se pohybujete jako tank – pomalu, ale s pořádnou silou. "V Doom Eternal jste se cítili jako ve stíhačce, tady budete jako železný tank," popsal změnu šéf vývoje Hugo Martin. A přesně tak to i je. Místo úhybů a neustálého pohybu teď musíte stát na místě, blokovat červené útoky a parírovat zelené. Je to trochu jako kdyby Doom najednou chtěl být Dark Souls.

Drak a mech – zbytečné odbočky?

Jako by všechny tyto změny nestačily, vývojáři přidali i pasáže, kde sedíte na zádech mechanického draka Serrata nebo v kokpitu obřího mecha Atlana. Ne každému se ale tahle novinka zamlouvá. "Z dvaadvaceti kapitol se tyto pasáže objevují asi ve čtvrtině," uvádí jedna z recenzí, "a na rovinu říkám, že Doom: The Dark Ages by byla lepší hra, kdyby v ní tyhle zastaralé arkádovité minihry vůbec nebyly." Mnoho hráčů je zklamáno, že tyto pasáže jsou příliš jednoduché a monotónní. S drakem uhýbáte doprava a doleva a střílíte na statické cíle. Atlan nabízí jen úskoky, základní údery a nabíjení speciálních útoků. Je to spíš jako odbočka, která zbytečně natahuje herní dobu.

Hudební kulisa místo ikonického soundtracku

Další bolístkou nového Doomu je hudba. Předchozí díly nás rozpalovaly do běla metalovými riffy a tvrdými beaty, které přesně ladily s akcí na obrazovce. V Dark Ages ale uslyšíte jen jakousi generickou kulisu, která se snaží napodobit úspěšné předchůdce, ale nedosahuje jejich kvality. "Bohužel se mé obavy naplnily a ke zabíjení démonů vám hraje dosti generická metalová hudba, která se jen pokouší napodobit dokonalost předchozích skladeb," zmiňuje jeden z recenzentů. "Dříve byla hudba důležitou součástí hratelnosti, teď bohužel působí jen jako hudba do pozadí, na kterou pár minut po vypnutí úplně zapomenete."

Stále DOOM, jen jinak

Neznamená to, že by DOOM: The Dark Ages byla špatná hra. Kritici ji hodnotí většinou pozitivně a chválí především kvalitní soubojový systém. Jen je to prostě jiný DOOM, než na jaký jsme byli zvyklí. Někteří fanoušci tuto změnu přijmou s nadšením, jiní budou nostalgicky vzpomínat na rychlejší a svižnější minulost série. Podobně jako když si dáte svůj oblíbený čaj, který už byl několikrát vyluhovaný – stále vám chutná, ale už to není takový požitek jako poprvé. I tak ale platí, že DOOM: The Dark Ages nabízí dostatek brutální akce a démonického běsnění, aby uspokojil většinu hráčů. Jestli vás některá z výše uvedených novinek odrazuje, možná si počkejte na slevu nebo využijte Game Pass. Pokud se vám ale nový směr zamlouvá, neváhejte a vrhněte se do pekelného masakru hned.