Clair Obscur: Expedition 33 je hit. Co chystá studio dál?
Francouzské studio Sandfall Interactive dokázalo něco neuvěřitelného. Tým 33 vývojářů vytvořil titul, který otřásl herním světem. Z celého týmu měli jen tři lidé zkušenosti z velkého studia. Přesto jejich Clair Obscur: Expedition 33 prodalo za 33 dní více než 3,3 milionu kopií. To je úspěch, jaký si málokdo dovolí snít.
Úspěch, který překvapil i samotné tvůrce
Představte si, že pět let pracujete na svém prvním velkém projektu. Doufáte, že se povede. Ale netušíte, že právě měníte herní průmysl. Úspěch Clair Obscur byl pro vývojáře naprostým šokem. Guillaume Broche, ředitel studia, přiznává, že s takovým ohlasem nepočítali. Hra se okamžitě zařadila mezi nejlépe hodnocené tituly roku. Získala si srdce kritiků i běžných hráčů. Dokázali to bez obřích rozpočtů a bez armády zkušených profesionálů.
Tým nováčků, kteří psali herní historii
Co dělá tento příběh ještě fascinujícím? Pouze tři vývojáři z celkového počtu 33 byli bývalí zaměstnanci Ubisoftu. Zbytek se řadí mezi nováčky bez zkušeností s prací na hrách. Skladatele hudby Lorien Testarda našli na platformě Soundcloud. Předtím učil hru na kytaru. Nikdy nekomponoval hudbu pro videohry. Hlavního scenáristu objevili v příspěvku na Redditu. Takový casting by si nevymyslel ani nejkreativnější scenárista.
Soundtrack, který dobyl svět
Hudba se stala jedním z nejvýraznějších prvků hry. Soundtrack dosáhl už více než 33 milionů poslechů. Útočí na přední příčky hudebních platforem. Obsahuje přes 130 skladeb s celkovou dobou poslechu přes 8 hodin. Zpěvačka Alice Duport-Percier dodala hudbě nádherné vokály. Ty doprovázejí hráče celým dobrodružstvím. Je to důkaz toho, že talent se skrývá všude kolem nás.
Magická trojka
33 dní stačilo, aby hra dosáhla na 3,3 milionu prodaných kopií. To je obrovský úspěch i přes fakt, že je od prvního dne v Game Passu. Předtím hra za dvanáct dní dosáhla dvou milionů prodaných kopií. Na platformě Steam si udržuje stále vysoký počet souběžně hrajících hráčů. To svědčí o tom, že nejde jen o krátkodobý boom. Jde o skutečně kvalitní zážitek.
Co přinese budoucnost?
Producent François Meurisse už nyní potvrzuje zajímavé plány. "Rozhodně tu bude další hra. Nemohu se dočkat, až se podělíme o první informace. Těším se, až se ponoříme hlouběji do myšlenek a nápadů, které máme na další hru," prozradil v rozhovoru. Studio získalo cenné zkušenosti. Nachází se v úplně jiné pozici než před pěti lety. Očekávání budou tentokrát mnohem vyšší. To bude pro tým skutečnou výzvou.
Rozšíření a filmová adaptace na obzoru
Vývojáři už nyní uvažují o možném rozšíření původní hry. V přípravě je dokonce filmová adaptace. To dokazuje, jak daleko sahá vliv tohoto titulu. Díky úspěchu se jim otevírají nové možnosti. Guillaume Broche přiznává, že analyzují, které příležitosti jsou dobré a které ne.
Nintendo Switch 2 ve hře?
Na otázku ohledně verze pro Switch 2 Broche odpověděl: "V tuto chvíli se díky úspěchu naší hry mění úplně všechno. Je sice brzo o tom mluvit. Ale dostali jsme se do situace nových příležitostí". Není to přímé potvrzení. Ale ani vyvrácení. Studio pravděpodobně čeká na oficiální uvedení konzole. Pak se rozhodne pro další kroky. Rozšíření na další platformy by mohlo přinést hru k ještě většímu publiku.
Boj o titul hry roku
S takovými výsledky se Clair Obscur: Expedition 33 určitě zařadí mezi kandidáty na hru roku. To bude na prestižním udílení cen The Game Awards. Nominace lze očekávat v několika kategoriích. Minimálně za vynikající hudební doprovod si ji zaslouží. Malé studio tak může konkurovat obřím projektům s rozpočty v řádech desítek milionů dolarů.
Inspirace pro celý herní průmysl
Tento příběh dokazuje, že v herním průmyslu stále existuje prostor pro inovace a překvapení. Není vždy nutné mít obří rozpočet nebo tým stovek lidí. Někdy stačí dobrý nápad, odhodlání a trocha štěstí na správné lidi. Sandfall Interactive se tak stalo inspirací pro všechny menší studia, že i oni mohou vytvořit něco výjimečného. Vývojáři dokázali, že v době dominance velkých korporací má stále místo kreativita a originalita. Jejich úspěch je připomínkou toho, proč milujeme videohry – pro jejich schopnost překvapit, inspirovat a bavit.