Chronicles Medieval: Boj o trůn středověkých RPG

Hráčská komunita se může těšit na další pořádnou dávku středověké atmosféry. Na obzoru se rýsuje ambiciózní novinka Chronicles Medieval od nově vzniklého dánského studia Raw Power Games, která slibuje spojení dvou zdánlivě odlišných světů – hluboce příběhového RPG na způsob Kingdom Come: Deliverance a strategické epičnosti Total War. Studio přitom netají ambicemi vytvořit něco výjimečného. Pochybuju, že by překonali druhé KCD, ale určitě mám tuto hru v hledáčku. Pokud i vy fandíte středověkým hrám - nažhavte svoje herní počítače a herní notebooky.

Zkušené studio s velkými plány

Raw Power Games sídlí v Kodani, ale zaměstnává kolem 100 vývojářů rozmístěných po celé Evropě. Většina z nich jsou veteráni herního průmyslu, kteří pracovali na titulech jako The Witcher 3, Assassin's Creed, Hitman, Red Dead Redemption 2, Cyberpunk 2077 nebo Grand Theft Auto. Mezi klíčovými osobnostmi projektu najdeme jména jako Andrzej Zawadzki (lead designer na Cyberpunk 2077), Daniel Janitzek (Lords of the Fallen 2) nebo Kristian Jespersen (Hitman série). Se silným týmem a bohatými zkušenostmi se dá očekávat, že hra bude zpracována s maximální profesionalitou.

Kdy a na čem si zahrajeme

Chronicles Medieval má vyjít pro PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Ještě předtím se však dočkáme předběžného přístupu na Steamu, a to během roku 2026. Hra v early access fázi by měla zůstat zhruba jeden rok. Už nyní má potvrzené české rozhraní. Hra poběží na Unreal Engine 5 a využívá vlastní technologii studia s názvem Asgard. Vývojáři plánují hru rozšiřovat a upravovat na základě zpětné vazby komunity.

Příběh bez konce v drsném středověku

Cílem vývojářů je nabídnout autentický pohled na evropský středověk, bez zbytečné idealizace. Čekejte špinavou realitu, nelítostný boj o přežití a morálně šedé volby. Hra je zasazena do 14. a 15. století v Evropě, kde se střetnete s reálnými historickými osobnostmi i náboženskými konflikty. Pověry a mýty té doby tvoří součást světa, ale magie a fantasy prvky zde nenajdete. Žádná monstra, žádní draci – jen krutý svět lidí. Příběh zde nehraje prim – formují ho vaše činy. Hráči si vybírají jednu ze tří cest: moc, dobrodružství nebo bohatství. V závislosti na rozhodnutích se můžete stát králem, vojenským vůdcem nebo obchodním magnátem. Systém je navržen tak, aby umožňoval plnou svobodu – ať už se chcete ponořit do diplomacie nebo jít tvrdě do války, hra se vám přizpůsobí.

Combat mezi realismem a zábavou

Chronicles Medieval nenabídne jen autentický svět a silné postavy, ale také masivní bitvy s desítkami až stovkami jednotek na bojišti. Kombinuje se zde strategická hloubka s přímou akcí, takže si přijdou na své jak taktičtí stratégové, tak hráči preferující souboje z pohledu první osoby. Studio navázalo spolupráci s odborníkem na Historické evropské bojové umění (HEMA) Björnem Rütherem, aby zachytilo váhu a realismus skutečných bojových technik. Ve hře můžete verbovat, trénovat a vést vojska do bitev, kde figurují historické jednotky jako angličtí lukostřelci, francouzská jízda nebo císařští pikenýři. Bojový systém využívá motion capture a dbá na věrnost epoše, i když si vývojáři ponechali určitou volnost pro větší zábavnost. V bitvě ovládáte svou postavu přímo a zároveň strategicky řídíte armádu, což přináší jedinečné propojení dvou herních přístupů.

Sandbox bez hranic

Chronicles Medieval je koncipováno jako otevřený sandbox bez pevně daného konce. Hráči si mohou vytvořit vlastní postavu i původ – od kováře přes banditu až po šlechtice. Počáteční volby ovlivňují vaše talenty, dovednosti i možnosti. Postupem času se můžete propracovat k vedení království, nebo se zaměřit na obchod a ekonomiku. Studio dává hráčům maximální svobodu v tom, jak chtějí svět ovlivňovat. Hra nabídne plnou podporu modifikací už od prvního dne, což vytváří prostor pro dlouhodobý rozvoj a komunitní obsah. Podle vývojářů z Raw Power Games často ty nejlepší nápady přicházejí přímo od hráčů – a chtějí jim k tomu poskytnout nástroje i prostor.

Tom Hardy a hvězdné obsazení

Oznámení Chronicles Medieval doprovázelo působivé video s hlasem Toma Hardyho, známého z filmů jako Temný rytíř povstal, Počátek nebo Revenant. O hudební složku se postará Adam Skorupa, který se proslavil soundtrackem k The Witcher sérii. Už jen tato jména napovídají, že si vývojáři dávají záležet na špičkovém audiovizuálním zpracování a chtějí hráčům přinést prémiový zážitek.

Multiplayer a komunita

Chronicles Medieval nabídne od začátku kooperativní multiplayer v rámci vlastních bitev, přičemž plnohodnotná kampaň pro více hráčů dorazí při vydání finální verze hry. Studio Raw Power Games klade důraz na komunitní přístup – chce vývoj hry otevřeně sdílet a budovat ho společně s hráči skrze Discord, Steam kanály, komunitní hlasování i beta testy. Transparentnost a dialog s fanoušky mají být klíčové pilíře vývoje.

Očekávání a konkurence

Zatímco jiné hry hráčům předkládají předem daný příběh, Chronicles Medieval dává hlavní slovo samotnému hráči. Můžete si zvolit cestu žoldáka, obchodníka, diplomata nebo vládce – a vývoj vaší postavy i světa závisí na vašich rozhodnutích. Hra tak může oslovit například ty, kterým Kingdom Come připadal příliš repetitivní a kteří touží po větší svobodě a aktivním zapojení do dění. Chronicles Medieval působí jako chytrá evoluce žánru, která se nebojí zjednodušit tam, kde je to ku prospěchu, a naopak prohloubit tam, kde si to komunita žádá. Pokud vývojáři dodrží tempo a kvalitu naznačenou v dosavadních ukázkách, může jít o jedno z největších překvapení roku 2026. Studio navíc zdůrazňuje, že každý asset ve hře je 100% ručně vytvořený – bez použití generativní umělé inteligence. S takovou kombinací zkušeného týmu, komunitní podpory a ambiciózní vizeChronicles Medieval potenciál bojovat o trůn mezi středověkými RPG. Pro fanoušky žánru je rok 2026 vyhlídkou na mimořádný herní zážitek.