
Assassin's Creed Shadows: Úspěch v číslech, ale pod palbou kritiky
Feudální Japonsko v podání Ubisoftu přitahuje miliony hráčů, ale zároveň vyvolává bouřlivé reakce. Od japonského parlamentu až po internetové fórum - nový díl legendární série rozděluje veřejnost. Proč se dlouho očekávaná hra stala terčem kritiky, i když ji hrají miliony? A jak se vývojáři brání před vlnou nenávisti? Připravte se na příběh, kde se prolíná herní svět s reálnými kulturními otázkami a kde čísla o úspěchu kontrastují s vášnivými debatami o historické věrnosti.
Impozantní start navzdory kontroverzím
Výprava do feudálního Japonska láká hráče po milionech! Nový díl oblíbené série Assassin's Creed se může pochlubit pozoruhodným startem – během pouhého prvního dne se do hry pustil milion dobrodruhů a celkově už hranici překročily dva miliony hráčů. Tím Shadows překonal úvodní statistiky předchozích úspěšných titulů série jako Valhalla, Origins nebo Odyssey. Je však na místě podotknout, že tato čísla nezahrnují pouze přímé prodeje. Ubisoft totiž započítává i uživatele, kteří se do hry dostali prostřednictvím předplatného služby Ubisoft+. I tak jde ale o význačný milník, který ukazuje, že zájem o samurajskou kapitolu populární série je enormní. Pokud se podíváme na konkrétní data ze Steamu, i tam si hra vede solidně. Assassin's Creed Shadows se probojoval mezi 30 nejhranějších titulů platformy s vrcholem 64 825 současně hrajících uživatelů. Pro zajímavé srovnání – nedávno vydaný Dragon Age: The Veilguard dosáhl vrcholu 89 418 souběžných hráčů, zatímco domácí Kingdom Come: Deliverance 2 zaznamenal 256 206 a loňský megahit Baldur's Gate 3 dokonce ohromujících 875 343 hráčů najednou. Co je také povzbudivé – uživatelské hodnocení na Steamu je velmi příznivé. Celých 81 % z více než 8 500 recenzentů hodnotí hru pozitivně. To naznačuje, že mezi těmi, kteří hru skutečně hrají, převládá spokojenost. Navíc hra je docela dobře optimalizovaná, tudíž ji zvládnou rozjet i slabší herní počítače a herní notebooky.

Metacritic a fenomén review bombingu
Ovšem ne všude je přijetí tak vřelé. Na agregátoru Metacritic čelí Assassin's Creed Shadows výraznému kontrastu v hodnocení – zatímco profesionální recenzenti hře udělili solidních 81 bodů ze 100, uživatelské skóre se pohybuje kolem 5,9/10 z více než 2 100 hodnocení. Tento rozdíl lze částečně vysvětlit fenoménem zvaným "review bombing", kdy hru hodnotí i lidé, kteří ji nikdy nehráli. Na rozdíl od Steamu, kde musíte hru vlastnit, Metacritic takové ověření nevyžaduje. Proto jsou data ze Steamu obecně považována za důvěryhodnější ukazatel skutečné uživatelské spokojenosti. Kritici na Metacriticu vytýkají hře zejména zastaralé technologie a umělou inteligenci, která prý působí, jako by se vrátila o dekádu zpět. Dalšími častými výtkami jsou zdlouhavý grind, chyby, údajné nerespektování japonské kultury, nevalné dialogy a nezáživné souboje. Mnohé negativní recenze však postrádají hlubší zdůvodnění a působí spíše dojmem účelového snižování hodnocení.

Japonská kontroverze a politické důsledky
Assassin's Creed Shadows se dostal až na půdu japonského parlamentu! Hra vyvolala diskusi o možné neúctě k japonské kultuře a historii, což přimělo Ubisoft k úpravám některých herních prvků prostřednictvím aktualizace. Debatu zahájil poslanec Hiroyuki Kada, kterého znepokojila možnost ničení oltářů a použití svatyně bez souhlasu. Obavu podpořil odkazem na případy poškození historických památek turisty. Do diskuse se zapojili i vysoce postavení politici včetně vicepremiéra Ōgushiho a premiéra Ishiby, kteří označili využití reálných posvátných míst bez svolení za nepřijatelné. "Japonsko nebude k takovým věcem mlčet," vyjádřil se premiér. V japonském kulturním kontextu existují specifická místa, která jsou v zábavním průmyslu zakázána používat bez povolení kvůli jejich duchovnímu významu.

Ochrana vývojářů a kontroverze kolem Yasukeho
Ubisoft reagoval přípravou aktualizace, která odstraní možnost ničit svatyně a omezí násilí proti neozbrojeným. Úpravy byly součástí tzv. day one patche při vydání hry 20. března. V Japonsku navíc musela být hra dále cenzurována kvůli příliš explicitnímu zobrazení násilí – například byl upraven systém rozčtvrcení těl. Kromě kulturních kontroverzí čelí hra i negativním reakcím na postavu černého samuraje Yasukeho, historicky doložené, ale kontroverzní osobnosti. Situace je natolik vážná, že Ubisoft přijal opatření k ochraně svých zaměstnanců před vlnou nenávisti. Podle portálu BFMTV bylo vývojářům doporučeno omezit aktivitu na sociálních sítích a vyhýbat se konfrontaci. Do ochrany je údajně zapojena i kanadská agentura Communications Security Establishment, která sleduje a případně zasahuje proti online útokům.
