
Ananta - Když se anime potkává s GTA
Město, kde se může stát cokoliv? A to jako opravdu cokoliv. Běžící záchod uprostřed dopravní zácpy? V Nově je to jen běžný úterý. NetEase a studio Naked Rain totiž chystají městské RPG, které bere pravidla dnešních her a... no, prostě je ignoruje. Ananta - dřív známá jako Project Mugen - by mohla být tou hrou, kterou nikdo nečekal, ale všichni nakonec potřebují. Nova City není jen další digitální kulisa. Je to živoucí organismus plný lidí, příběhů a absurdit. Chodíte po ulici a narazíte na gang pouličních rváčů? Může se stát. Vidíte kočku v parku, kterou můžete pohladit? Jasně. Ale taky můžete šmírovat telefony kolemjdoucích nebo porušovat dopravní předpisy jako by neexistovaly. Což, upřímně, zní jako docela přesná simulace skutečného života. Teda… pro některé. Co o hře víme? A vyplatí se nažhavit herní počítače či herní notebooky a vytáhnout kreditku?
Superhrdina, hacker nebo doručovač pizzy?
Tady nepřebíráte jen jednu roli. V Anantě se stanete agentem ACD - Anti-Chaos Directorate - což zní úředně, ale praxe je diametrálně odlišná. Jeden moment zachraňujete svět jako policajt, další chvíli infiltrujete internet jako hacker. Pak zase vozíte jídlo jako kurýr nebo točíte livestreamy jako influencer. Každá postava má vlastní příběh, vlastní motivaci, vlastní důvod být tady. Ta svoboda není jen marketingová fráze. Vývojáři skutečně slibují, že můžete dělat skoro cokoliv. Chcete zachránit město před paranormálními jevy? Váš call. Radši byste zkoumali tajemné zákoutí nočního klubu? Taky v pohodě. A když se vám nechce vůbec nic, prostě nasedněte do metra nebo autobusu a nechte se vézt městem, které žije svým vlastním životem.
Architektura volnosti
Nova City má tři vertikální vrstvy. Střechy, prostřední patra, přízemí. Všechny přístupné, všechny plné zajímavých míst. Můžete stát na mrakodrapu, pozorovat dění dole na ulici a pak se švihnout dolů na lano stylem Spider-Mana. Nebo můžete zůstat na zemi a zkoumat každý koutek města - od rušných obchodních čtvrtí přes parky až po skrytá zákoutí, kde se odehrávají ty nejzajímavější příběhy. NPC systém není jen dekorace. Lidé ve městě mají své vlastní životy, své rutiny, své problémy. Nejsou to jen roboti čekající, až kolem projdete. Reagují na vaše činy, žijí své životy nezávisle na vás. Město skutečně dýchá.

Bojový systém jako kung-fu film
Souboje v Anantě mají být jako choreografované scény z akčních filmů. Využíváte prostředí kolem sebe, improvizujete, kombinujete schopnosti. Není to jen mačkání tlačítek. Je to o tom vnímat prostor, kde právě jste, a využít ho ke svému prospěchu. Stojan na jízdní kola? Výborně. Popelnice? Jasně. Pouliční lampa? Proč ne. Důležité je taky rozlišovat mezi chaosem a pořádkem. Ne každý, koho potkáte, je nepřítel. Někteří lidé prostě potřebují pomoc. Vaším úkolem je identifikovat skutečné hrozby a nechat neutrální civilisty na pokoji. Což je zajímavý twist v žánru, kde se obvykle mlátí všechno, co se hýbe.
Žádný gacha, všechny postavy zdarma
Tady přichází asi největší překvapení. Ananta je free-to-play, ale nebude to gacha game. Všechny hratelné postavy získáte postupem příběhem. Zadarmo. Žádné náhodné boxy, žádné modlení se k RNG bohům, žádné půlnoční sessions s nadějí, že konečně vytáhnete tu postavu, kterou chcete. NetEase se rozhodl monetizovat hru jinak - přes kosmetické předměty. Oblečení, vozidla, vybavení domu. Pokud chcete, aby vaše postavy vypadaly unikátně, možná budete muset něco investovat. Ale na hratelnost to nemá vliv. Na výhru si nezaplatíte. To je poměrně osvěžující přístup v dnešní době, kdy většina free-to-play her tlačí gacha systém jako hlavní způsob výdělku. Je to podobný tah jako u jiné očekávané hry - Duet Night Abyss - která taky nedávno zrušila svůj gacha systém pár měsíců před vydáním. Vývojáři prostě chtějí, aby lidé hru skutečně hráli dlouhodobě, ne aby jen sypali peníze do systému náhodných odměn.
Vizuální styl, který dává smysl
Cel-shaded anime estetika. Víte, co to znamená? Vypadá to jako anime, ale v 3D. Podobné stylu, jaký známe třeba z Genshin Impactu. Ale zatímco Genshin jde do fantasy světa, Ananta jde do městského prostředí. A to dělá velký rozdíl. První město - Nova Inception Urbs - má japonský městský styl. Neonové světla, přeplněné ulice, ten specifický feeling asijské metropole. Ale chystají se i další města s evropským a americkým nádechem. Budete moct cestovat mezi nimi a každé bude mít své vlastní kouzlo, svou vlastní atmosféru. Zajímavé je, že města jsou částečně procedurálně generovaná. Ne tak, že by byly náhodné - tvůrci ručně navrhli jednotlivé oblasti jako pláže, zábavní parky, továrny. Ty se pak skládají dohromady jako puzzle. Každá hra tak může nabídnout trochu jiné rozvržení, ale vždycky s kvalitně navrženými lokacemi.

Den a noc v Nově
Město se mění podle denní doby. Což není jen vizuální efekt. V noci se dějí jiné věci než přes den. Jiné postavy, jiné aktivity, jiná atmosféra. Nova City je jiné místo, když zapadne slunce. A vývojáři slibují, že tento cyklus ovlivní nejen to, jak město vypadá, ale i co se v něm děje.
Víc než 800 lidí na jednom projektu
To není malá nezávislá hra. Na Anantě pracuje přes 800 vývojářů. Studio Naked Rain má pobočky v Hangzhou a Montrealu, má dekádu zkušeností s free-to-play hrami a specializuje se na open-world tituly. Umějí na konzole, PC i mobily. A jejich art tým se zaměřuje na anime IP design. NetEase sám o sobě je gigant. Dělají hry jako Knives Out, Harry Potter: Magic Awakened nebo Naraka: Bladepoint. Mají partnerství s Warner Bros a Mojang. Takže za Anantou stojí lidé, kteří vědí, co dělají.
Kdy to bude?
A teď ta nepříjemná otázka. Datum vydání? Nevíme. Hra byla na Tokyo Game Show 2025, ukázala se v sedmiminutovém gameplay traileru, pak v desetiminutovém videu. Už má přes 11 milionů předregistrací globálně. Ale konkrétní datum? Zatím nic. Co víme, je že hra vyjde na PlayStation 5, PC, iOS a Android. Takže pokrytí platforem je solidní. A NetEase má v Číně už schválení na vydání, což je důležitý krok.
Proč by vás to mělo zajímat?
Ananta není jen další klon GTA s anime grafikou. Je to pokus udělat městské RPG jinak. S větší svobodou, divočejším světem, absurdnějším humorem. Je to hra, kde můžete být kdokoliv, dělat cokoliv a město na to bude reagovat. Plus žádný gacha systém je fakt dobrá zpráva. Znamená to, že vývojáři chtějí, abyste hru skutečně hráli, ne jen utráceli peníze. A to je přístup, který si zaslouží respekt. Nova City čeká. Otázka zní - jste připravení vstoupit do města, kde jsou jediným pravidlem žádná pravidla? Kde záchod může utíkat ulicí a nikdo si toho ani nevšimne? Kde můžete být polda ráno a hacker večer? Protože tohle není jen hra. Je to experiment s tím, jak moc svobody může open-world RPG skutečně nabídnout. A na tohle já slyším.

