Stray: Prozkoumejte dystopický svět v kůži toulavé kočky

Stray je unikátní a okouzlující videohra, která vás zavede do světa plného koček a robotů. Vyvíjena společností BlueTwelve Studio, Stray je akční adventura, která nabízí poutavý příběh, inovativní hratelnost, stylové grafické zpracování a doprovodný soundtrack, který zvýrazňuje atmosféru hry. V blíže nespecifikované budoucnosti se s typickou kočičí zvědavostí můžete pustit do prozkoumávání bezútěšného betonového města, jehož zdánlivě jediným uvědomělým organickým životem je agresivní, vše požírající havěť a rozvaliny obývá tajemná, leč přátelská civilizace robotů. Hra vyšla v létě roku 2022, ale rozhodní stojí za pozornost.

V kůži chlupáče

Stray nabízí unikátní herní zážitek, který ho odlišuje od tradičních titulů. Jako toulavá kočka využíváte svou kočičí obratnost k pohybu městem, řešení hádanek, odhalování tajemství a interakci s dalšími postavami. Intuitivní ovládání vám umožňuje skákat po střechách, plazit se úzkými prostorami a vyskočit na různé objekty . Ať už jde o honbu za holuby, řešení složitých problémů prostřednictvím okolního prostředí nebo prozkoumávání skrytých zákoutí, každý okamžik ve hře Stray je poutavý a angažující. To, že jste kočkou ve světě plném robotů, propůjčuje všemu, co děláte, úplně jinou atmosféru, než je tomu u jiných her. Jste malý, přeci jen ztracený tulák, který se ocitl uvězněný ve městě, které už dávno přestalo být obývané lidmi. Je to místo postavené na desetiletí odpadků, kde roboti žijí poměrně smutné životy v dočasných příbytcích. A i přesto si toto místo dokázalo zachovat své kouzlo. Svět hry Stray je ohromujícím místem, které má mnoho skvělých detailů. V kůži kočky si totiž všimnete úplně jiných věcí, než kdybyste hráli za klasického člověka či jiného humanoida. Můžete si například všimnout neonových světel odrážející se v kalužích dešťové vody, drobné flóry, která se snaží znovu převzít nadvládu nad betonem, a skoro můžete cítit mírný smog, který se vznáší v okolí. A právě průzkum prostředí je hlavním tahákem celé hry. Při putování se vám budou před očima míhat nejrůznější otázky. Co je to vlastně za město? Proč je opuštěné? A kam zmizeli všichni lidi?

Poutavý příběh – pozor na spoilery

Samotný příběh, který začnete rozplétat, se týká zdevastované země, pravděpodobně vinou radiace z nukleárních útoků. Aby lidstvo přežilo, izolovalo se do obřích měst obehnaných masivní zdí a úplně se odřízlo od venkovního světa . Uvnitř těchto měst lidstvo přežívalo bez světla, ale časem byli někteří vědci a inženýři schopni vypěstovat rostlinu, která roste i ve tmě bez potřeby světla. Nicméně i v těchto šílených podmínkách lidé udělali to, co jim jde nejlépe – nerovným systémem rozdělili společnost. A tak inženýři v nejvyšších místech celé město ovládají, zatímco ostatní se musí spokojit s horšími místy k životu. A ti nejslabší skončí ve slumech. Aby pomohli s různými úkoly provozu opevněných měst, lidé vyvinuli humanoidní roboty nazývané Společníci. Tyto Společníky původně postavili k tomu, aby jim pomohli s nejrůznějšími úkony, včetně zabezpečení, práce a úklidu. Na začátku neměli Společníci žádnou vlastní osobnost a existovali pouze proto, aby plnili úkoly od lidí. Kvůli množství odpadních produktů a odpadu, který se v těchto opevněných městech hromadí, a protože lidé nemohou opustit město, vědci vytvoří biologickou hmotu, která je schopná tyto odpadky konzumovat a pomoci tak město vyčistit. Časem se ale ukáže, že ani uprostřed měst není tak úplně bezpečno. Vypukne totiž mor. Mor se šíří slumy a dolními částmi města, postupně nakazuje a zabíjí lidskou populaci. V této době prosí lidé, aby jim bylo dovoleno opustit město, ale všechny přístupy do kontrolní místnosti jsou uzavřeny a inženýři na vrcholu nechají zbytek lidu na pospas svému osudu. Najde se však jeden hrdina, který chce lidem pomoci. Statečný vědec ve snaze najít způsob, jak najít únikovou cestu a zachránit lidskou populaci, zjistí, jak nahrát své vědomí do online sítě, ale nepodaří se mu najít způsob, jak odemknout město a bohužel jeho vědomí uvízne v síti. A zůstane tam i dlouho poté, co mor zabil všechny lidi ve městě, včetně všech inženýrů na vrcholu. Uplyne dlouhá doba a všechny stopy po lidech jsou odstraněny - pravděpodobně sežrány biologickými tvory navrženými k rozkladu odpadu, nebo pohřbeny roboty Společníky. Časem Společníci začnou ustupovat od svých původně přiřazených úkolů – už totiž není co spravovat nebo uklízet. Začnou napodobovat činy lidí, které pozorovali, když ještě žili - včetně lenošení, provozování obchodů, spánku a dokonce i jídla. Začnou zdobit obydlí, kreslit fresky, graffiti a cedule a vyvíjet vlastní systém psaného a mluveného jazyka. Nicméně určití Společníci blízko vrcholu opevněného města se neodchylují od svých přidělených úkolů, nejznámější jsou Strážci a bezpečnostní roboti - kteří mají přísný rozkaz zabránit komukoli opustit město. Díky tomu je mnoho Společníků uvězněných ve Slumech, které se časem zhoršují, protože biologický rozkladač odpadu - který Společníci nazývají Zurk - se vyvíjí a učí se, jak začít konzumovat a trávit samotné roboty. Společníci jsou ale i navzdory tomu schopní se rozmnožovat a postupně ovládnou mnoho částí města, které se brzy stává známým jako Mrtvé město. V téže době začne několik Společníků rozvíjet svoji osobnost a vědomí a zvědavě sleduje svět vně města. Společně spolupracují na výzkumu způsobu odemknutí města za každou cenu a vytvářejí skupinu známou jako Cizinci: Clementine, Doc, Zbaltazar a Momo. Nicméně kvůli invazi Zurků mají potíže opustit spodní slumy města a rozdělují se.

A tehdy do příběhu vstupujete vy. Na začátku jste mladá kočka, která je usídlená se svou rodinou na okraji zdevastovaného města. Nešťastnou příhodou, ale spadnete obří průrvou do rozvalin Mrtvého města, a tím se od své rodiny nadobro odloučíte. Po náhodném příchodu do města je vaše přítomnost zaznamenána vědcem, který nahrál své vědomí do sítě, a pomocí kamer vás navádí k jeho domovu tím, že rozsvěcují různé směrové značky. Bohužel, tento člověk uvízl v síti tak dlouho, že zapomněl na svou vlastní identitu a považuje se jen za dalšího Společníka, který pomáhal vědcům ve své práci. Během vašeho dobrodružství městem pomáháte různým robotům Společníkům s jejich problémy , pomáháte i Cizincům najít cestu na vrchol města do kontrolní místnosti a v neposlední řade hledáte způsob, jak odemknout město.

Ovládání na jedničku

Pohyb kočičáka není nijak složitý a není ani potřeba nijak složitě přemýšlet, jak se dostat na vysoká či jinak těžce přístupná místa. Na většinu míst jednoduše vyskočíte a stejným způsobem se můžete dostat i přes trhliny a jiné překážky. Přeci jen – kočky jsou neuvěřitelné akrobatky a vždycky dopadnou na všechny čtyři. Občas jsem se ale při průzkumu zastavila a přemýšlela, kudy dále jít – než mi došlo, že jsem vlastně kočka a mohu vyskočit na trubku, která se vznáší metr nad zemí, nebo se vejdu do malilinkaté díry na konci tunelu . V mnoha případech je také potřeba malé kočce pomoci. Některé objekty jsou totiž příliš vysoko na vyskočení a je třeba přesunout nějaký objekt na jiné místo, odkud už se pak dá skočit na římsu či jinou budovu. Za zmínku stojí také malé drobnosti, při kterých jsem se nemohla ubránit úsměvu. Jako správná kočka můžete pobíhat po klávesách klavíru, packou poshazovat mahjongovou hru, procházet se po klávesnicích , shazovat kbelíky s barvou z říms na chodník a pak projít touto barvou, přičemž zanecháváte malé tlapky na ulici, pohrát si s koulemi na kulečníkovém stole, usnout téměř kdekoliv nebo třeba poškrábat úplně všechno, na co se jen dostanete – gauče a stěny nevyjímaje. Jste přeci jen hravá mladá kočka a tohle je přesně to, co kočky dělají, a BlueTwelve Studio odvedlo v tomto směru skvělou práci. Herní mechanismy by se daly přirovnat ke klasické adventuře, takže budete hlavně sbírat předměty a směňovat je s roboty za jiné, a to vám umožní postoupit v příběhu. Většinu času si budete lámat hlavu nad tím, kam a jak se dostat a jaký předmět k tomu potřebujete. Sem tam narazíte na velmi jednoduchou environmentální hádanku, jindy hratelnost ozvláštní zběsilý úprk před lavinou nenažraných Zurků, občas vás také zase potrápí stealthová pasáž. Hádanky nejsou nijak komplikované a dávají smysl.

Dokonalé animace

Hlavní kočičí protagonista má animace vytvořené pomocí snímání pohybu, známého jako "motion capture", kde vývojáři zaznamenali pohyby skutečné kočky. Výsledek je opravdu působivý. Kočičí pohyby nejen vypadají věrohodně, ale jsou také mimořádně detailní. Občas kočku přistihnete, jak loupe ušima, zavrtí ocáskem nebo lehce zdvihne tlapku, když jen tak stojí. Dokonce můžete sledovat, jak dýchá, nebo pozorovat, jak se její zorničky zvětšují a zmenšují. Skvělou funkcí je také mňoukání, kdy v podstatě můžete mňoukat na cokoliv a kohokoliv. A tvůrci nezapomněli ani na klasické kočičí vrnění, kterým můžete vyjádřit, že jste momentálně šťastní a spokojení. A vrnět můžete začít třeba při otírání se o nohu přátelským robotům, kteří tuto interakci považují za velmi milou a příjemnou. Později dostanete v příběhu ještě speciální robotické vybavení, díky kterému dostanete svého osobního létajícího minirobota B-12. Ten je schopný skenovat prostředí a pomoci vám s průzkumem či s včasným odhalením nepřátel.

Dechberoucí vizuál

Textury občas vypadají trochu jako by měly nižší rozlišení, ale díky stylizaci hry, vynikajícímu osvětlení a odrazům světla na tom rozhodně nezáleží. Naopak si budete s úžasem prohlížet všechny detaily předmětů a obdivovat úžasnou atmosféru podzemního města , která je dotvořena loužemi, mlhou, různými světly a neonovými nápisy. Navíc se prostředí často proměňuje, takže projíždíte rušnými městskými čtvrtěmi, temnými kanály a opuštěnými budovami . To vše je doplněno příjemnou hudbou a detailními zvuky okolí. Audio ve hře Stray si zaslouží zvláštní zmínku. Klidné zvuky městského života, prolínající se s melancholickými melodiemi, vytvářejí perfektní kulisu pro vaše kočičí dobrodružství. Zvukové efekty vás ještě více ponoří do herního světa a zajistí, že každé „mňoukání“, „předení“ nebo „škrábání“ působí autenticky a přispívá k celkové atmosféře.

Rozjedu to?

Stray je typická indie hra a rozhodně nemá nějak extrémně přemrštěné nároky na hardware, jak jsme tomu zvyklí v poslední době u tříáčkových studií. Nicméně s pracovním notebookem si nejspíše moc nezahrajete. V případě, že vám nebude výkon dostačovat, poohlédněte se po novém herním počítači nebo herním notebooku . Nemusíte se bát, i když je herní hardware poměrně drahý, jde to i levněji. Skvělým příkladem jsou například předváděcí herní počítače nebo notebooky, které byli pouze rozbaleny, ale oproti „novým“ kouskům je seženete levněji i v řádu tisíců.

Jaké jsou tedy požadavky?

Procesor: Intel Core i5-8400 | AMD Ryzen 5 2600

Grafika: NVIDIA GeForce GTX 780, 3 GB | AMD Radeon R9 290X, 4 GB

RAM: 8 GB

Hra zabere 10 GB na SSD disku.

Hodnocení:

Stray je skutečným důkazem vášně a oddanosti vývojářů z BlueTwelve a jejich lásky ke kočkám. Toto nezávislé studio, které založili dva nadšenci do koček, kteří opustili Ubisoft, aby se vrhli na nový projekt, pracovalo na Stray sedm let a jedná se o jejich první hru – a upřímně doufám, že to nebude jejich poslední. Bylo úžasné ponořit se do života kočky v takovém bezchybném prostředí a ještě okouzlující bylo poznat každou postavu na tomto dobrodružství. Celkově jsem si celý průchod hrou užila, příběh byl poutavý, přátelští roboti byli více než sympatičtí a zkusit si život v kůži chlupatého kočičáka byla příjemná změna. I když hra není úplná novinka – vyšla v roce 2022, vizuál byl úžasný a určitě to nebyla moje poslední návštěva tohoto dystopického světa.